چشم انداز پنج تا ده ساله برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه

به گفته محمودرضا خواجه نصیری باید از فرصت تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه برای جذب نقدینگی مردم در جهت توسعه صنعتی و اقتصادی کشور استفاده شود در عین حال نباید منتظر نتیجه آنی باشیم نتیجه این رویکرد توسعه ای نسبت به تامین مالی را ۵ یا ۱۰ سال دیگر خواهیم دید.

 محمود رضا خواجه نصیر در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در مورد چشم انداز تامین مالی بنگا های اقتصادی بزرگ از بازار سرمایه گفت: با توجه به محدودیت های سیستم بانکی خصوصا در بخش سقف اعطای تسهیلات در کشور، تامین مالی پروژه های صنعتی بزرگ از این مسیر امکان پذیر نیست؛ پروژه های بزرگ صنعتی ارقام بسیار بالاتری از آنچه سیستم بانکی در چنته دارد لازم دارند  و در این شرایط بورس این توان را دارد که محور تامین مالی این حوزه شود.

محمودرضا خواجه نصیری تصریح کرد طی چند دهه اخیر نظام پولی بیشتر درگیر سرمایه در گردش و تسهیلات جاری بوده و تفکر توسعه صنعتی را دنبال نکرده است در نتیجه اگر سیاست توسعه صنعتی در ابعاد شرکت های بزرگ مشمول سرمایه گذاری بلندمدت در کشور تدوین شود بخش حقوقی کشور راهی جز استفاده از بازار سرمایه و تامین مالی بوسیله بورس ندارد.

 وی اذعان داشت: مساله اصلی این است که در سندهای توسعه ای کشور نقش بازار سرمایه جدی گرفته نشده است حال آنکه لازم است سیاست گذاران و شرکت های بزرگ تولیدی و صنعتی  مجاب شوند که می توان از این نقدینگی بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های بزرگ نیمه تمام کشور استفاده کرد.

خواجه نصیری اظهار داشت:  یعنی باید نقش بازار اولیه و بازار سهام به عنوان یک ابزار تامین مالی در شرایط فعلی تقویت شود نه اینکه صرفا منتظر رشد شاخص بورس در بازار ثانویه باشیم.

 به گفته مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن، باید از این فرصت برای جذب نقدینگی مردم در جهت توسعه صنعتی و اقتصادی کشور استفاده شود در عین حال  نباید منتظر نتیجه آنی باشیم نتیجه این رویکرد توسعه ای نسبت به تامین مالی را 5 یا 10 سال دیگر خواهیم دید.

 وی گفت:  از آنجاییکه نگاه مدیران دولتی و بخشی از شرکت های بزرگ خصولتی کوتاه مدت است و حضورشان در پست های مدیریتی بلندمدت نیست در نتیجه علاقه ای به اجرای پروژه های بلندمدت ندارند.

 محمودرضا خواجه نصیری راه حل این مساله را تدوین برنامه در سطوح کلان کشورکلان کشور دانست و گفت: باید در سطوح کلان کشور برنامه ای تدوین شود که پروژه های توسعه ای محدود به یک دوره خاص یا دولت خاص نشده و به کل جامعیت ایران و منافع ملی اهمیت داده شود، در نتیجه در این صورت بخش های تصمیم گیری مجاب می شوند که مسیر توسعه از طریق تسهیل ایجاد سرمایه ثابت بلندمدت پیش می رود.

 وی تاکید کرد: توجه به تامین مالی از طریق بازار سرمایه اقدام مهم و موثری است که باید در دستور کار قرار بگیرد و باتوجه به تورم بالای کشور جذب نقدینگی بوسیله بازار سرمایه یک ابزار کارآمد و منطقی برای هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد و توسعه ای است.

 

کد خبر 33830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =