سونامی رکود در راه است

مسعود خوانساری با استناد به آمارهای رشد منفی تولیدات صنعتی و کاهش فروش واحدهای صنعتی در پاییز سال جاری نسبت به بازگشت رکود به اقتصاد کشور ابراز نگرانی کرد

بررسی آمارهای 10 ماهه واردات حکایت از کاهش 23 درصدی حجم واردات دارد که به عقیده کارشناسان اقتصادی این موضوع می تواند به معنای کاهش واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای باشد که این امر سیگنالی برای رکود اقتصادی در کشور در آینده ای نزدیک است. در این بین شاخص دیگر که موید بازگشت رکود به اقتصاد کشور است کاهش حدودا 25 درصدی نرخ رشد شاخص تولیدات صنعتی است که آمارهای بانک مرکزی در مقایسه با پاییز سال 93 حکایت از آن دارد. به تحلیل پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز تجمیع این دو عامل باعث شده است که پیش بینی ها از رشد اقتصادی برای پایان سال جاری و البته سال آینده مبهم باشد. در این رابطه رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نرخ منفی 24.8 درصدی برای رشد تولیدات صنعتی در پاییز سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آمار 9 ماهه امسال را برای این شاخص مهم اقتصادی 11.94 درصد اعلام کرده است.

مسعود خوانساری می گوید: رشد فروش واحدهای صنعتی در فصل سوم سال 94 (پاییز) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی 19 درصد بوده است همچنین در یکسال گذشته تمام بخش‌های صنعتی کشور به غیر از صنایع دارویی و غذایی رشد منفی داشته اند. رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از آمارهای نگران کننده موجود کاهش واردات کالاهای اساسی است که این امر نقش تامین کننده مواد اولیه برای بسیاری از صنایع را دارد. خوانساری تصریح کرد: در پاییز سال 93 تا پاییز سال 94 با توجه به آثار کاهش ورود کالاهای مصرفی صنایع نمی‌توان انتظار رشد صنعتی را در سال 94 پیش‌بینی کرد. 

وی گفت: استمرار رشد منفی تولیدات صنعتی منجر به تعمیق رکود شده و لازم است که راهکارها و  سیاستگذاری‌های ویژه‌ای برای خروج از رکود صورت گیرد. رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به شرایطی که ناشی از رکود و کاهش درآمد افراد در کشور مشاهده می‌شود یکی از راهکارهای ابتدایی و مناسب در شرایط فعلی تحریک تقاضای خارجی برای تولیدات داخلی است. خوانساری افزود: با توجه به اینکه در یک سال گذشته رشد اقتصادی در تمام بخشهای صنعتی منفی بوده است و امکان رشد اقتصادی نداریم تنها بهترین راه تقویت صادرات است و انجام اموری که به تحقق این امر کمک می‌کند.

کد خبر 3386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =