مالیات جایگزین نفت در بودجه ۹۵

ابراهیم بهادرانی در نشست اتاق تهران از رشد ۳۶ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال آینده خبر داد

بودجه سال 95 کل کشور در شرایطی در مجلس در دست بررسی است که به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز درآمدهای دولت در بخش نفت به شدت افت کرده و این امر موجب تمرکز دولت بر سایر منابع درآمدی افزایش یافته است. این در حالی است که بودجه سال آینده نیز با رشد 21 و نیم درصدی همراه بوده و این موضوع به تقویت بیشتر درآمدهای متفرقه از جمله مالیات ها منتهی خواهد شد. در این بین مشاور رییس اتاق تهران در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از رشد 36 درصدی رقم مالیات در بودجه سال آینده خبر داد.

به گفته ابراهیم بهادرانی، درآمدهای مالیاتی، درآمد حاصل از فروش نفت،‌ اوراق مشارکت از بازار سرمایه و فروش شرکت‌های اقلام مهم درآمدی بودجه را تشکیل می‌دهد که در این میان 101 هزار میلیارد تومان از مجموع 267 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای مالیات پیش بینی شده، 68 میلیارد تومان از محل درآمد فروش نفت و 27 هزار میلیارد تومان از فروش اوراق مشارکت است.

وی با بیان اینکه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 95 نسبت به سال 94 ، 21 و نیم درصد رشد داشته است، افزود: از این میزان 20 درصد از محل فروش نفت برای صندوق توسعه ملی، ‌14 و نیم درصد سهم شرکت نفت و 65 و نیم درصد برای بودجه مصرف می‌شود که با توجه به کاهش قیمت نفت رقم چشم گیری نیست.

بهادرانی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که قرار شده 5 درصد به قیمت فرآورده ‌های نفتی اضافه شود، تا از این محل برای نوسازی و توسعه خطوط نفت و گاز استفاده شود. بهادرانی این را هم گفت که در بودجه 95 بناست تا 15 تومان به عوارض آب شهری و 3 تومان به هر کیلو وات برق شهری اضافه شود، تا از محل آن برای برق روستایی استفاده شود. مشاور عالی رئیس اتاق تهران تصریح کرد: قرار است تا دولت برای سنگ ‌آهن 20 درصد، آهن اسفنجی 10 درصد، افشره 16 و نیم درصد و گندله 13 درصد عوارض بگیرد.

دبیر ستاد اقتصادی پسا تحریم اتاق تهران به این نکته هم اشاره کرد که برای هدفمندی یارانه‌ها در سال 95 مبلغ 48 هزار میلیارد تومان دیده شده است که به صورت کلی و برای تولید هم چیز مشخصی دیده نشده است. وی افزود: تقویت سرمایه بانک مسکن، از محل فروش 5 هزار میلیارد تومان اموال بانک مسکن، نکته دیگری است که دولت در لایحه بودجه 95 در نظر گرفته است.

کد خبر 3387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =