دو سیگنال منفی در اقتصاد آتی ایران

کاهش آمار تجاری نشان دهنده دو واقعیت نگران کننده است؛ نخست کاهش صادرات و دوم کاهش رشد و توسعه اقتصادی در کشور

نگاهی به آمارهای تجارت 10 ماهه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته گمرک آن را منتشر کرده نشان می دهد که طی این مدت در بعد صادرات با افت 15.8 درصدی روبرو شده ایم و واردات نیز بیش از 22 درصد افت را تجربه کرده است. این در حالی است که از منظر حجمی نیز صادرات و واردات کشور در مدت 10 ماه سال جاری به ترتیب با افت 6.5 و 23.1 درصدی روبرو بوده است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز افت حجمی صادرات غیرنفتی کشور اتفاقی است که در مقایسه با افت قیمتی (ارزشی) از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه نشان دهنده افت واقعی صادرات بوده و نشان می دهد خالص صادرات ما در مقایسه با سال قبل نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهشی بوده است. با این حال افت ارزشی صادرات و واردات دارای دو پیغام مشخص در اقتصاد کشور است؛ نخست آن که روند رکودی در تجارت به خصوص صادرات آغاز شده است و دوم آن که رکود در تولیدات داخلی نیز ممکن است بار دیگر از سر گرفته شود که این دو موضوع دو سیگنال منفی از آمارهای 10 ماهه محسوب می شوند. 
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، بررسی آمارها نشان می دهند که از رقم 15.8 درصدی کاهش ارزش صادرات تنها 6.5 درصد آن به کاهش حجم مربوط می شود و حدود 9 درصد آن به کاهش قیمت کالاهای صادراتی برمی گردد و حاصل جمع کاهش حجم و کاهش قیمت توانسته است که ارزش صادرات را 15.8 درصد کاهش دهد.
در خصوص واردات نیز، طی مدت مذکور کاهش واردات از نظر ارزش 22.3 درصد و از نظر حجم 23.1درصد بوده یعنی برخلاف صادرات، نه تنها قیمت کالاهای وارداتی کاهش نیافته بلکه به میزان کمی افزایش هم یافته است چرا که کاهش حجم آن بیشتر از کاهش ارزش بوده است به این معنی که بخشی از کاهش ارزش واردات با افزایش قیمت جبران شده است.
بررسی ها نشان می دهند کاهش شدید قیمت های جهانی در محصولاتی همچون سنگ آهن، محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و ... عامل اصلی کاهش ارزش صادرات کشور بوده و همین موضوع تا حدی در مورد واردات نیز قابل ذکر است با این حال احتمال وقوع رکود در اقتصاد کشور و کاهش سفارش کالاهای واسطه ای و سرمایه ای نیز عامل مهم دیگری است که به کاهش حجم و ارزش واردات کشورمان منجر شده است.

                                                                                                                                               

                                                                                                               

 

                                                                                                                                                          

کد خبر 3389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =