فروش ۲۱میلیارد دلار کالای صنعتی روسیه به ایران در ماه آینده

وزیر صنعت روسیه ماه آینده میلادی در رأس هیئتی تجاری به ایران سفر خواهد کرد که انتظار می‌رود طی این سفر قراردادهایی برای فروش ۲۱میلیارد دلار کالای صنعتی روسیه به ایران از جمله قرارداد فروش ۱۰۰ هواپیمای مسافربری امضا شود

فایننشال تایمز طی گزارشی اعلام کرد مسکو که خود را برای اعزام یکی از بزرگترین هیئت‌های تجاری به ایران در ماه آینده آماده می‌کند، امیدوار است با انعقاد قراردادهای صادرات کالاهای صنعتی به‌ارزش بیش از 21 میلیارد دلار، روابط خود با ایران را بیش از پیش مستحکم کند.

ایلیا تاراسنکو، رئیس جدید شرکت هواپیماسازی سوخو گفت: این شرکت در مراحل نهایی مذاکرات برای فروش 100 فروند هواپیمای مسافربری سوپرجت سوخو به ایران است، «ما در حال مذاکره هستیم و آماده‌ایم پس از لغو تحریم ها، سفارشات را ارسال کنیم.»

تحریم های غرب علیه ایران احتمالا در طی ماه های آینده و به تدریج برداشته خواهد شد.

مذاکرات در مورد سوپرجت های سوخو که حدود 80 نفر ظرفیت دارند، در حالی صورت می گیرد که دنیس مانتوروف، وزیر تجارت و صنعت روسیه در اواسط ماه دسامبر در راس هیئتی متشکل از نمایندگان شرکت های فعال در بخش های نظامی و غیرنظامی از جمله گازپروم، هلیکوپترسازی روسیه، یونایتد ایرکرفت کورپوریشن و سوخو به تهران سفر خواهد کرد.

روستک، بزرگترین شرکت دفاعی روسیه اعلام کرد، تمرکز اصلی روی صادرات کالاهای غیرنظامی نظیر محصولات فضایی، زیرساختی و انرژی خواهد خواهد بود، هرچند که شرکت های دفاعی روسیه نیز در حال بررسی پتانسیل بازار ایران پس از لغو نهایی تحریم ها هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه برای اولین بار در 8 سال گذشته به تهران سفر می کند تا روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور را تقویت کند. ماه جاری همچنین اعلام شد که روسیه قراردادی را برای شروع تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران تا پایان سال 2016 امضا کرده است.

در بین شرکت های روسی که امیدوارند در جریان سفر ماه آینده، قراردادهای صادراتی بزرگی را با ایران منعقد کنند، شرکت هلیکوپترسازی روسیه قرار دارد که به دنبال افزایش فروش هلیکوپترهای غیرنظامی خود به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه است.

الکساندر میخیف، مدیر شرکت هلیکوپترسازی روسیه هفته گذشته به همراه دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در صنعت دفاعی به تهران سفر کرده بود تا زمینه سفر پوتین به تهران و انعقاد قراردادهای بیشتر در ماه دسامبر را فراهم کند.

اکنون که تهران با محدود شدن برنامه هسته ای خود موافقت کرده، سفر هیئت های تجاری به تهران به یک رویداد تقریبا هفتگی تبدیل شده است. جورج آزبورن، وزیر خزانه داری انگلیس گفته که می خواهد سال آینده بزرگترین هیئت تجاری انگلیسی را به ایران ببرد.

نه تنها نفت و گاز ایران برای شرکت های خارجی جذابیت دارد، بلکه اقتصاد ایران که پیش بینی می شود پس از تحریم ها رشد سریعی را تجربه کند، دیگر عامل جذابیت این کشور برای سرمایه گذاران خارجی است. بر اساس برخی برآوردهای انجام شده، ایران در طی دهه آینده، حدود 270 میلیارد دلار، یعنی به اندازه ایتالیا در رشد اقتصاد جهانی نقش ایفا خواهد کرد.

وزیر انرژی روسیه اخیرا به خبرنگاران گفته، مبادلات تجاری کشورش با ایران که سال گذشته حجم آن به 1.6 میلیارد دلار رسید، می تواند در آینده نزدیک به 10 میلیارد دلار برسد.

وی این اظهارات را پس از نشست کمیسیون مشترک همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه بیان کرد.

کد خبر 339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =