رشد سهم ایران از کیک بازار جهانی حمل و نقل  

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دومین همایش مشترک ایران و ایتالیا از تلاش ایران برای رشد سهم خود از سبد حمل و نقل جهانی خبر داد

دومین همایش مشترک ایران و ایتالیا امروز در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد. در این همایش وزرای راه و شهرسازی ایران و وزیر جهاد کشاورزی کشورمان حضور داشتند و به بررسی راهکارهای تعامل دوطرف بحث و تبادل نظر کردند. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در این همایش وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت راه اندازی شبکه حمل و نقل یکپارچه درون و برون شهری از زمینه های همکاری ایران و ایتالیا خبر داد. به گفته عباس آخوندی، ایران در بخش هوانوردی به دنبال نوسازی صنعت هوایی است و با همکاری فعالان ایتالیایی این موضوع را پیگیری می کند و همچنین حضور در سیستم رقابت هوایی جهانی یکی از اهدافی است که در همکاری با ایتالیا مورد توجه قرار دارد.

آخوندی امضای دو قرارداد بزرگ در بخش حمل و نقل بین ایران - ایتالیا و ایران - فرانسه را یادآور شد و گفت: براساس این قراردادها به دنبال کسب سهم مناسب خود از بازار جهانی حمل ونقل هوایی هستیم.

وزیر راه وشهرسازی کشورمان، یکی دیگر از زمینه های همکاری بین ایران و ایتالیا را توسعه فرودگاه های کشور برشمرد و تاکید کرد: همکاری و توسعه ناوبری هوایی نیز مورد توجه قرار دارد.

وی گفت: همکاری دو طرف در بخش حمل و نقل ریلی با توجه به پیشرفت های کشور ایتالیا از اهمیت لازم برخوردار است و به خصوص در زمینه قطار سریع السیر همکاری ها با رم باید گسترش یابد.

آخوندی افزود: نخستین قرارداد در بخش حمل و نقل ریلی بین ایران و ایتالیا به امضا رسیده که براساس آن رم نظارت خود را بر اجرای راه آهن سریع السیر تهران، قم، اصفهان به مورد اجرا خواهد گذاشت.

وی عمده اهداف همکاری در صنعت ریلی با ایتالیا را افزایش شبکه ریلی و تشکیل راه های آسیایی که از ایران عبور می کنند، بیان کرد و اضافه کرد: توسعه بخش صنعت و معدن در ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است و با افزایش توان حمل و نقل ریلی، انتقال کالاهای این بخش به سرعت صورت می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح سه روش اصلی برای تامین مالی پروژه های مربوط به حوزه حمل و نقل گفت: نخستین روش BOT است و از این روش در شرایطی استفاده می شود که پروژه بازگشت مالی خوبی دارد و می تواند پاسخگوی هزینه ها و سود سرمایه گذاری آن باشد.

وی BLT (یک نوع فاینانس و تامین مالی) را روش بعدی ذکرکرد و اظهار داشت: پروژه هایی که دولت در آن خریدار نهایی باشد، از این روش استفاده می شود.

آخوندی اجاره و اجاره به شرط تملیک را سومین روش اصلی تامین مالی برشمرد و گفت: این روش برای نوسازی ناوگان ریلی و همچنین صنعت جاده ای قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: روش های یاد شده، شیوه های اصلی تامین منابع مالی است که در کنار آن از روش های دیگر نیز استفاده خواهد شد.

آخوندی، حمل و نقل حومه ای را به عنوان یکی از زنجیره های حمل و نقل ریلی توصیف کرد و گفت : اکنون چهار میلیون نفر در اطراف پایتخت ایران زندگی می کنند و حمل و نقل از طریق جاده انجام می شود که برای حل این مساله نیاز به برقراری حمل و نقل حومه ای هستیم.

وزیر راه وشهرسازی ضمن تاکید بر این که در زمینه حمل و نقل جمهوری اسلامی به دنبال یکپارچگی است، گفت: حمل و نقل حومه ای، شهری و بین شهری باید یکدیگر را پوشش دهند.

وی همکاری دو کشور در حوزه های مختلف مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی تشریح، و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی (باری و مسافری) از جمله زمینه هایی است که می توان در مورد آن با طرف ایتالیایی مذاکره کرد.

آخوندی افزود: ایران دارای 10 کریدور اصلی است که سطح سرویس آنها متفاوت و یکپارچه نیست؛ در این زمینه تهران آماده است، موضوع ارتقای سرویس را با طرف های ایتالیایی دنبال کند.

وی گفت: موضوع ایمنی، مدیریت جاده ها و سیستم یکپارچه اخذ عوارض جاده ای از دیگر محورهایی است که دو کشور می توانند در گفت وگوهای تخصصی خود آنها را دنبال کنند.

آخوندی پیرامون طرح توسعه مراحل دوم و سوم بندر شهیدرجایی و بندر چابهار گفت: پروژه های یاد شده می تواند زمینه گفت وگو و همکاری های دو کشور را فراهم سازد .

وی اضافه کرد: اکنون 18 میلیون نفر (حدود یک سوم جمعیت کشور) در بافت های تاریخی و یا میانی زندگی می کنند که موضوع نوسازی این بافت ها در ایران جدی است و ایتالیا می تواند در پروژه های توسعه شهری وارد شود.

وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: آنچه در این ارتباط اهمیت دارد، روش مالی ای است که در اجرای پروژه ها انتخاب می شود و در این باره تاکنون گفت وگوهایی با طرف های ایتالیایی انجام شده است.

هیات 310 نفره ایتالیایی از 197 شرکت، روز گذشته (دوشنبه ) وارد کشور مان شده اند و این هیات دو هفته بعد از سفر هیات ایرانی به ایتالیا به تهران آمده اند.

حاصل سفر هیات ایرانی به ایتالیا امضای قرار داد به ارزش 18.4 میلیارد دلار بود که در حوزه های مختلف مبادله شد .

پیش بینی شده است در سفر هیات ایتالیایی به ایران در مورد قراردادهایی جدید که مهمترین آنها مربوط به نفت و انرژی است، مذاکره شود.

کد خبر 3392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =