روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گندم ۲۰۱۶

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد صادرات گندم روسیه در سال جاری رکورد جدیدی خواهد زد و آمریکا و کانادا را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان فعلی پشت سر خواهد گذاشت.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد صادرات گندم روسیه در سال جاری رکورد جدیدی خواهد زد و آمریکا و کانادا را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان فعلی پشت سر خواهد گذاشت.

طبق آمارهای وزارت کشاورزی آمریکا، صادرات روسیه در سال جاری با افزایش سه درصدی به ۲۳.۵ میلیون متریک تن خواهد رسید. این در حالی است که پیش‌بینی شده صادرات گندم آمریکا به کمترین میزان در 44 سال اخیر، یعنی ۲۱.۸ میلیون تن کاهش می‌یابد. صادرات کانادا نیز ۲۰.۵ میلیون تن خواهد بود که سال گذشته این رقم ۲۴.۱ میلیون تن بوده است.

رکوردزنی در کشت محصول، افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت نفت فاکتورهای تاثیرگذار در تکان دادن بازار جهانی چندمیلیارد دلاری گندم هستند.

گرگ هاروی، مدیر شرکت اینترفلور در سنگاپور می‌گوید «برداشت گندم امسال بسیار زیاد شده و این موضوع قیمت این کالا را پایین می‌آورد.»

با اینکه قیمت گندم در حال کاهش است، اما افزایش ارزش دلار گندم آمریکا را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر می‌کند. در مقابل، پایین بودن ارزش روبل روسیه باعث رقابتی‌تر شدن صادرات این کشور می‌شود و احتمالا مشتریان دائمی گندم آمریکا برای خرید این محصول به سوی روسیه متمایل خواهند. شد.

نیجریه که بزرگ‌ترین اقتصاد قاره آفریقا است، زمانی مهم‌ترین مشتری اصلی گندم آمریکا بود، اما در پنج سال گذشته خرید خود را از این کشور تقریبا به نصف رسانده است.

آندری سیزف، مدیر شرکت مشاوره کشاورزی روسی ساواکون (SovEcon) در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: «این فصل تلاش ما بر این است که به فواصل دورتری مثل نیجریه فروش داشته باشیم. همچنین بخشی از گندم مکزیک را تامین کرده‌ایم.»

روسیه همچنین صادرات گندم خود را به مصر که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان این کشور است افزایش داده است. میانگین سالانه صادرات گندم روسیه به این کشور در حال حاضر 4 تا 5 میلیون تن است که انتظار می‌رود به 6 میلیون تن برسد. مسکو و قاره همچنین در حال رایزنی برای تاسیس زیرساخت‌های کشت و نگهداری گندم در مصر هستند.

در ماه ژوئن، روسیه تامین دانه‌های کشاورزی به ایران را نیز از سر گرفته که انتظار می‌رود حجم سالانه آن حداقل به 3/1 میلیون تن برسد.

طبق اعلام الکساندر تکاشف، وزیر کشاورزی روسیه، صادرات کشاورزی ا ین کشور به زودی به دومین کالای صادراتی  این کشور بعد از انرژی تبدیل خواهد شد. سال گذشته بیشترین صادرات روسیه عبارت بود از: نفت به میزان 90 میلیارد دلار، گاز 40 میلیارد دلار، تسلیحات 15 میلیارد دلار و کشاورزی 15 میلیارد دلار. 

کد خبر 3394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =