تولید ۷۰ درصد محصول ناخالص داخلی کشور توسط ۱۰ استان

مرکز آمار اعلام کرد که سال گذشته بیش از ۷۰ درصد محصول ناخالص داخلی در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران، البرز و کرمان تولید شده‌است.

به گزارش اگزیم نیوز، حساب‌های منطقه‌ای بر اساس تعاریف، مفاهیم، اصول و روش‌های محاسباتی و استانداردهای سیستم حساب‌های ملی سازمان ملل (SNA ٢٠٠٨) و هماهنگ و سازگار با حساب‌های ملی تهیه می‌شود. 

محاسبه حساب تولید استان‌های کشور از سال ۱۳۷۳ در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته و اولین حساب منطقه‌ای برای همه‌ استان‌های کشور در سال ١٣٧٩ تهیه شود. 

نیاز به در دست‌داشتن اطلاعات به‌هنگام، با توجه به رویدادهای تأثیرگذار در اقتصاد کشورها سبب شده است که اغلب کشورها به تولید حساب‌های زودرس (از جمله حساب‌های ملی فصلی) اقدام کنند. 

برپایه نتایج به دست آمده، در سال ١٣٩٨ بیش از ٧٠ درصد محصول ناخالص داخلی در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران، البرز و کرمان تولید شده‌است.

استان‌های مازندران و فارس به ترتیب با ۸.۳۶ و ۷.۸۱ درصد بیشترین سهم تولید گروه کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. 

در گروه صنعت که شامل بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است، استان‌های خوزستان و بوشهر بیشترین سهم‌ها را دارند.

در گروه خدمات استان تهران با ٤١.٣٣ واحد با اختلاف زیاد بیشترین سهم ارش‌افزوده را داشته است.

کد خبر 34193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =