تولید سه محصول لوازم خانگی افزایش یافت

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، در پنج ماهه امسال تولید انواع تلویزیون با ثبت رشد ۷۸.۷ درصدی در همسنجی با پارسال به ۴۸۱ هزار و ۶۰۰دستگاه رسید.

در این مدت ۶۷۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد. این میزان تولید در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته رشد ۱۸.۸درصدی نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، تا پایان مردادماه شرکت‌های داخلی ۳۶۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید کردند که در همسنجی با پارسال رشد ۵۸ درصدی نشان می‌دهد.

رشد تولید این محصولات در شرایطی اتفاق افتاده که در برخی موارد به دلیل تداوم تحریم‌ها و شیوع کرونا، مشکلات متعددی وجود دارد. این در حالی است که تولیدکنندگان به تخصیص ناکافی ارز و تامین نشدن به موقع مواد اولیه به عنوان دو مشکل اساسی فراروی تولید اشاره می‌کنند.

پیشتر، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفته بود که از حدود یک ماه و نیم پیش، تخصیص ارز برای فعالان این صنعت روان‌ترشده، امری که برای تحقق شعار «جهش تولید» یکی از نیازهای بدیهی این صنعت به منظور تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات وارداتی وحتی داخلی است

در صنعت لوازم خانگی به‌طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اقلام وارداتی است و بقیه ۶۵ تا ۷۰ درصد بسته به پلتفرم واحدهای تولیدی،بومی‌سازی شده است.

در عین حال در صنعت لوازم خانگی گازسوز، داخلی‌سازی بیش از ۹۰ درصدی اتفاق افتاده است.

همچنین، پایین‌ترین میزان داخلی‌سازی مربوط به تلویزیون است که ۳۵ درصد بوده که در اکثر کشورهای تولیدکننده تلویزیون نیز به همین اندازه است، زیرا «ماژول» که بالاترین ارزش را در بین قطعات تلویزیون دارد، تنها توسط سه برند بزرگ در جهان تولید می‌شود.

کد خبر 36259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =