چابهار، مطمئن ترین و ارزان ترین مسیر ترانزیت برای افغانستان است

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی افغانستان تاکید کرد که بندر چابهار ایران، مطمئن ترین، ارزان ترین و بهترین مسیر ترانزیت برای دسترسی افغانستان به کشورهای جنوب آسیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آبهای آزاد است

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی افغانستان تاکید کرد که بندر چابهار ایران، مطمئن ترین، ارزان ترین و بهترین مسیر ترانزیت برای دسترسی افغانستان به کشورهای جنوب آسیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آبهای آزاد است.

 

'مُزمل شینواری' که برای شرکت در دهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی افغانستان و پاکستان، به اسلام آباد سفر کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افغانستان همواره به دنبال مطمئن ترین و امن ترین مسیر برای انجام فعالیت های تجاری خود و حمل و نقل کالا است ضمن اینکه دسترسی به کشورهای جنوب آسیا از جمله هند، از اهمیت زیادی برای افغانستان برخوردار است. 
وی اظهار داشت: اگر دولت اسلام آباد اجازه دسترسی افغانستان به کشورهای جنوب آسیا از جمله هند را از طریق خاک پاکستان می داد، مسیر پاکستان می توانست نزدیک ترین مسیر برای دسترسی افغانستان به کشورهای جنوب آسیا باشد. مزمل شینواری گفت: پاکستان (به دلیل اختلاف های شدید با هند) اجازه چنین دسترسی به افغانستان نمی دهد هر چند که چابهار به دلیل نزدیک بودن هم به کشورهای حوزه خلیج فارس و هم به کشورهای جنوب آسیا، گزینه مناسب تری برای افغانستان است.
این مقام اقتصادی افغانستان تصریح کرد: چابهار نه تنها مسیری مطمئن و امن برای افغانستان برای دسترسی به هند و کشورهای جنوب آسیا است، بلکه نزدیک ترین و مطمئن ترین مسیر برای دسترسی افغانستان به آبهای آزاد و کشورهای حوزه خلیج فارس است و به دلیل سیاست های پاکستان، کارهای حمل و نقل کالا و ترانزیتی افغانستان امروز از طریق 'بندرعباس' انجام می شود و ترانزیت ما از طریق خاک ایران بسیار زیاد شده است. وی با اشاره به روند توسعه بندر چابهار گفت: این بندر درحال توسعه هنوز آنگونه که باید توسعه نیافته است ولی در آینده یکی ازقطب های اصلی تجاری منطقه خواهد بود و از اهمیت فوق العاده برای افغانستان برخوردار است و افغانستان می تواند کالاهای صادراتی خود را از طریق این بندر و با همکاری خطوط کشتیرانی ایران یا هند، به کشورهای مقصد حمل کند.
مزمل شینواری گفت: بندر چابهار یکی از اصلی ترین اولویت های افغانستان برای انجام فعالیت های تجاری است و حدود دو ماه پیش مذاکرات سه جانبه ای میان ایران، افغانستان و هند درخصوص نقش بندر چابهار در همکاری ها وفعالیت های تجاری سه کشور در دهلی نو انجام شد و افغانستان خواستار پیشبرد روند توسعه بندر چابهار و افزایش روند همکاری ها و فعالیت های تجاری از طریق بندر چابهار است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افغانستان با بیان اینکه سیاست های دولت کشورش به ویژه در حوزه های تجاری و اقتصادی، مبتنی بر آینده نگری است، گفت: امروز سیاست و الویت افعانستان این است که همکاری های تجاری خود را با کشورهای جنوب آسیا و کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، از طریق بندر چابهار انجام دهد.
وی در عین حال گفت: افغانستان برای فعالیت های تجاری خود، از هر گزینه و مسیری که اقتصادی تر باشد و بهتر منافع این کشور را تامین کند، استفاده خواهد کرد. دولت کابل قصد ندارد خود را تنها به یک مسیر برای انجام فعالیت های تجاری و حمل و نقل کالا محدود کند. افغانستان معتقد است که نباید خود را محدود به یک مسیر ترازیتی کند و راه ها ومسیرهای مختلف برای افغانستان اهمیت راهبردی دارد.
پاکستان که نزدیک ترین مسیر دسترسی افغانستان به هند و دیگر کشورهای جنوب آسیا محسوب می شود، به دلیل اختلاف های سیاسی شدید با هند، اجازه نمی دهد خاک این کشور به عنوان مسیر ترانزیت میان هند و افغانستان مورد استفاده قرار گیرد.
مزمل شینواری گفت که دولت افغانستان تضمین کرده است امنیت طرح خط لوله گاز 'تاپی' (خط لوله ای که قرار است گاز ترکمنستان را به افغانستان، پاکستان و هند منتقل کند) را تامین کند و برای آغاز اجرای این طرح بزرگ آماده است.
وی تاکید کرد: تاپی یکی از طرح های کلان منطقه ای است و کابل امیدوار است این طرح هرچه زودتر اجرا و تکمیل شود.
اظهارات معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی افغانستان مبنی بر آمادگی این کشور برای اجرای طرح تاپی، بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات رسمی در پاکستان معتقدند که نبود امنیت کافی در افغانستان به عنوان اصلی ترین و نخستین مسیر عبور طرح خل لوله تاپی، همچنان یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی این این طرح است.
دولت ترکمنستان اعلام کرده است که عملیات اجرای طرح خط لوله گاز تاپی به زودی شروع خواهد شد.

کد خبر 363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =