عمده پوشاک تولیدی کشور به صورت قاچاق از کشور خارج می شود

عضو انجمن صادرکنندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان آنکه افزایش قیمت ارز در سال ۹۵ ارزش صادرات پوشاک کشور به صورت غیرقانونی را به ۲۵ میلیارد دلار رساند، افزود: تداوم روند افزایش قیمت دلار باعث شده که عمده پوشاک کشور همچنان به شکل قاچاق و از طریق مبادی غیرقانونی صادر شود.

سعید جلالی قدیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش افزایش قیمت ارز را بر شیوه و حجم صادرات محصولات نساجی و پوشاک کشور به صورت غیررسمی بسیار مهم عنوان کرد و افزد: با وجودی که قیمت دلار در سال 92 تا 3 برابر رشد کرد و چون قیمت مواد اولیه مورد نیاز این بخش با تغییر زیادی مواجه نشد، این امر سبب اقتصادی کردن صادرات منسوجات و پوشاک تولیدی و در نتیجه تداوم صدور تولیدات این بخش به صورت غیرقانونی شد.

وی که در خصوص تبعات نامطلوب تغییرات نرخ ارز بر صادرات پوشاک تولیدی کشور به صورت قاچاق و غیررسمی سخن می گفت، ‌ادامه داد: افزایش مجدد قیمت ارز و مواد اولیه مورد نیاز این بخش در سال 95 سبب شد که حجم صادرات غیرقانونی پوشاک تولیدی ایران در این سال حدود ۲۵ میلیارد دلار برآورد و ارزیابی شود.

این فعال بخش خصوصی، تداوم تاثیرات منفی افزایش قیمت ارز بر بخش های مختلف تولید از جمله نساجی و پوشاک را سریالی تلخ ارزیابی کرد و گفت: با وجودی که قیمت ارز تا سال 97 کمابیش ثابت بود اما روند روبه رشد تورم در بخش های مختلف اقتصادی کشور سبب شد ادامه فعالیت در بخش تولید پوشاک نیز مانند دیگر بخش ها غیراقتصادی شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان بلحاظ نبود برنامه های حمایتی مالی مناسب از سوی دستگاههای ذیربط، قادر به اصلاح، نوسازی و بکارگیری فناوری های جدید در خطوط تولید خود نیستند و تداوم وضعیت موجود سبب شده آنها در رقابت با همتایان خود در دیگر کشور و در عرصه رقابت بین الملل عقب بمانند.

جلالی قدیری بر ضرورت توجه مسئولان مربوطه به حجم و نحوه صادرات پوشاک تاکید کرد و گفت: هرچند مسئولان پولی کشور افزایش قیمت ارز در سالجاری را درست می دانند و معتقدند در حال حاضر قیمت ارز واقعی شده اما در مقابل افزایش تولید و صادرات پوشاک به خارج از کشور اکنون برای تجار و صادرکنندگان به آرزو و سراب تبدیل شده است.

وی ادامه داد: همین امر سبب افزایش هزینه های تولید و در نتیجه خروج صادرکنندگان واقعی از گردونه فعالیت شده و در مقابل امکان سوء استفاده سوداگران از فرصت پیش آمده با هدف قاچاق پوشاک تولیدی به صورت قاچاق را فراهم کرده است.

وی آمار اعلامی مربوط به صادرات پوشاک را غیرواقعی دانست و تصریح کرد: این رقم مربوط به صادرات غیرقانونی مواد اولیه و صنایع بالادستی این بخش است که منجر به افزایش حجم و ارزش صادرات غیرقانونی کشورشده است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پایان تاکید کرد: زمانی می توان مدعی صادرات سالم و موثر در بهبود شرایط اقتصادی شد که بتوانیم با استفاده از صنایع پایین دستی موجود در کشور و ایجاد ارزش افزوده در آن، صادرات کشور را رونق بخشیم در غیر این صورت باعث نابودی مواد اولیه و ارزان کشور خواهیم بود.

 

کد خبر 36403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =