کمترین عدم رفع تعهد ارزی در بانک توسعه صادرات با پایش ایفای تعهدات ارزی

دکتر صالح آبادی گفت : تنها ۲.۳۴ درصد از مشتریان این بانک تعهد ارزی خود را انجام نداده اند و این بانک با پایش مستمر ایفای تعهدات مشتریان از جمله کمترین عدم رفع تعهدها در سیستم بانکی است.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی بانک توسعه صادرات،‌ دکتر علی صالح آبادی که در نشست مجمع عمومی سالیانه بانک توسعه صادرات ایران سخن می گفت، افزود: بانک توسعه صادرات در حال حاضر فاقد مشتریان دارای تعهد ارزی ایفا نشده وارداتی بالای 30 درصد است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: این بانک به منظور تحقق بازگشت ارز حاصل از صادرات، نسبت به انجام مکاتبات با مشتریان صادراتی، ارایه مشاوره، پایش سامانه‌های مرتبط و بخشنامه‌های ارزی ابلاغی اقدام نموده است.
وی در تشریح برنامه ها و عملکرد بانک توسعه صادرات در سال 98 اظهار داشت: در بخش تجهیز منابع، حجم سپرده ها در سه سال اخیر به 22 هزار و 144 میلیارد تومان رسیده، قراردادهای فعال با صندوق توسعه ملی برابر با 3560 میلیارد تومان و تسهیلات اعطایی نیز بالغ بر8516 میلیارد تومان بوده است.
وی ادامه داد: حمایت از شرکتهای دانش بنیان به عنوان یکی از فعالیتهای راهبردی بانک نیز در سال گذشته دنبال شد به طوری که پرداخت تسهیلات این بخش افزون بر 185 میلیارد تومان شده است. شرکت های کوچک و متوسط صادراتی نیز از بانک توسعه صادرات 813 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.
دکتر صالح آبادی اضافه کرد: جمع هزینه های بانک نسبت به سال گذشته از 2280 میلیارد تومان به 1528 میلیارد تومان کاهش یافته که دلیل عمده آن مربوط به کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک بوده است.

سال 98 رشد اعطای تسهیلات در بخشهای مختلف اقتصادی داشته ایم
وی میزان سود بانک در سال گذشته را 114میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تسهیلات پرداختی این بانک درسال 98 در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی نسبت به سال قبل از آن 15 درصد، استخراج معدن 60 درصد، صنعت 10 درصد، تامین آب و برق و گاز 128 درصد، ساختمان 10 درصد و حمل و نقل و ارتباطات 511 درصد رشد داشته است.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات حجم ضمانتنامه ها در سال 98 به 285 میلیارد تومان رسیده و اعتبار اسنادی داخلی نیز برابر با 712 میلیارد تومان شده است.
دکتر صالح آبادی، طرح تولید انواع فرآورده های پتروشیمی شرکت پتروشیمی بوشهر به مبلغ 18 میلیارد یوان چین، طرح تولید متانول شرکت کیمیا پارس خاورمیانه به مبلغ 50 میلیون یورو، طرح توسعه بافندگی قالی شاهکار صفویه به مبلغ 150 میلیارد ریال، طرح توسعه بافندگی فرش ماشینی تندیس راوند کاشان به مبلغ 100 میلیارد ریال، طرح توسعه بافندگی فرش ماشینی مهرگان بافت پاسارگاد به مبلغ 55 میلیارد ریال، طرح احداث کنسانتره سنگ آهن شرکت سنگ آهن آفتاب به مبلغ 33 میلیارد ریال و طرح توسعه بافندگی فرش ماشینی موکت نگین مشهد به مبلغ یک و نیم میلیون یورو را از جمله پروژه های خاتمه یافته در سال 98 نام برد.
به گفته وی طرح احداث واحد آب صنعتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در هرمزگان به مبلغ 25 میلیون یورو، طرح توسعه تولید شمش فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس به مبلغ 109 میلیون یورو، طرح تولید آهن اسفنجی فولاد اردکان یزد به مبلغ 52 میلیون یورو، طرح احداث کارخانه تولید اتیلن پتروشیمی گچساران به مبلغ 150 میلیون یورو، طرح توسعه فرآورده های لبنی کاله به مبلغ 20 میلیون یورو و طرح توسعه تولید بلوکات گازی برخی از پروژه هایی هستند تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید.

وی اضافه کرد: از دیگر پروژه هایی که تا پایان سال 99 با همکاری بانک توسعه صادرات به بهره برداری خواهند رسید، شرکت صنایع خاک چینی ایران به مبلغ 12 میلیون یورو، طرح توسعه شرکت تولیدی دستکش گیلان در رشت به مبلغ 40 میلیارد ریال، طرح توسعه احداث آب شیرین کن شرکت نورویژه در بوشهر به مبلغ 240 میلیارد ریال، طرح تولید MDF خام شرکت نگین زرین چوب آرتاویل در اردبیل به مبلغ 150 میلیارد ریال و پروژه خط سوم انتقال برق ایران به ارمنستان با سرمایه گذاری بالغ بر ۸۳ میلیون یورو می باشند.

دکتر صالح آبادی بخشی از اقدامات صورت گرفته توسط بانک توسعه صادرات در حوزه تحول دیجیتال را برشمرد و افزود: بازنگری و تصویب مدل کسب و کار نوین بانک در راستای حرکت به سوی بانکداری دیجیتال، بازنگری و تصویب ارکان اصلی ماموریت و چشم انداز و اهداف راهبری بانک، تصویب نقشه راه تحول دیجیتال و تشکیل شورای عالی تحول دیجیتال با ریاست رییس هیات مدیره بانک از جمله این فعالیت هاست.
وی در خصوص مراودات بین المللی در شرایط تحریم اضافه کرد: مشاوره تخصصی به صادرکنندگان با رصد تحولات بین المللی، مشاوره تخصصی به صادرکنندگان در این شرایط، خدمات قابل ارائه از طریق کارگزاران و انعقاد قرارداد کارگزاری با 10 بانک غیرتحریمی از جمله اقدامات بانک در عرصه بین المللی است.
وی در خصوص عملکرد صرافی بانک توسعه صادرات نیز گفت: در حوزه بازارگردانی بازار متشکل ارزی و همکاری با بانک مرکزی فعال هستیم و در سال گذشته 712 میلیون دلار ارز در این حوزه جابه جا شد.
وی با بیان اینکه 110 مشتری در شعب بانک سراسر کشور در سال گذشته خدمات بانکداری شرکتی را دریافت کرده اند، اظهار داشت: علاوه بر بانکداری شرکتی، اقدامات بسیاری در حوزه حاکمیت شرکتی در بانک توسعه صادرات انجام شده است.
 

اموال مازاد بانک صفر است و اضافه برداشت نیز از بانک مرکزی نداریم
دکتر صالح آبادی اموال مازاد بانک توسعه صادرات ایران را صفر اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی میزان اموال مازاد این بانک را به وزارت امور اقتصادی و دارایی صفر اعلام کرده است.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، این بانک عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی را جزو اصول خود می داند و همکاری موثری در بازار بین بانکی ریالی دارد.
وی با اشاره به ریسک نقدینگی پایین بانک توسعه صادرات، گفت: در حوزه نسبت کفایت سرمایه، این بانک با عدد 11.59 درصد از جمله بانک های خوب به شمار می رود.
وی خواستار تعامل صندوق توسعه ملی با بانک توسعه صادرات با هدف تعدیل نوسانات نرخ ارز شد و بر ضرورت افزایش سرمایه بانک به عنوان یکی از مطالبات این مجموعه تاکید کرد.
دکتر صالح آبادی در ادامه به سوالات شماری از اعضای مجمع در خصوص موضوعاتی چون مطالبات مشکوک الوصول، وضعیت اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی در سال گذشته، هزینه های پرسنلی، حساب ذخیره ارزی و اختلاف حساب با بانک مرکزی پاسخ داد.
در پایان این نشست، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی قرائت شد و صورت های مالی سال ۱۳۹8 بانک مورد تصویب قرار گرفت.

کد خبر 37425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =