صادرکنندگان مرغ، توان بازگرداندن ارز نیمایی را ندارند

عضو کمیسیون صادرکنندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان آنکه عمده مرغ ایران به عراق صادر و تمام این مبادلات با ریال انجام می شود، گفت: از آنجا که ارزش ریال ایران به طور مرتب با کاهش ارزش همراه است، دریافت ارز نیمایی برای صادرکننده، سودی ندارد پس بازگرداندن آن نیز بسیار سخت است.

ناصر نبی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز تاکید کرد که نداشتن توجیه اقتصادی جهت دریافت ارز نیمایی، سبب شده که صادرکنندگان این بخش کمترین تقاضا را برای دریافت این نوع تسهیلات داشته باشند.

وی اضافه کرد: وجود شایعاتی مبنی بر ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ، ریالی بودن عمده معاملات تجاری این بخش و وجود مشکلات متعدد در برگشت ارز نیمایی سبب عدم استقبال صادرکنندگان این حوزه برای ثبت نام دریافت ارز نیمایی شده است.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در خصوص غیراقتصادی بودن دریافت ارز نیمایی گفت: تعرفه هر دلار نیمایی معادل 2 هزار و 500 تومان است که در زمان تسویه بدهی این ارز توسط صادرکنندگان با بانک مرکزی باید معادل 60 سنت نیز به ازای هر کیلوگرم به بانک مرکزی پرداخت شود، که این امر سبب کاهش تمایل فعالان این بخش در بهره گیری از این نوع امتیاز شده است.

نبی پور با انتقاد از کاهش روزانه ارزش ریال در مقابل دلار، یادآور شد: با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد نمی توان کالا را با ریال تولید کرد و در مقابل انتظار دریافت سود با نرخ دلار را داشت زیرا این امر منجر به وارد شدن خسارت به صادرکننده ای که ارز نیمایی دریافت کرده ،‌می شود.

وی با ابراز نارضایتی از حذف یارانه خوراک و داروهای مورد مصرف در صنعت مرغداری،‌ گفت: در حالی که مرغداران پیشتر هر کیلوگرم ذرت را ۱۳۵۰ تومان و اکنون معادل ۳۶۵۰ تومان خریداری می کنند و ریزمغذی ها، واکسن و داروی مورد نیاز خود را از خرداد ماه امسال باید با ارز نیمایی تامین کنند و در مقابل صادرات شان ریالی باشد آیا‌ می توان انتظار درامد مناسب برای فعالان این صنعت داشت؟

رئیس هئیت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اضافه کرد: نهاده های مورد مصرف در صنعت طیور پس از تبدیل ارز دولتی به نیمایی با ۴۰۰ درصد افزایش قیمت روبرو شد که این امر نه تنها مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان با ارز نیمایی ایجاد کرد بلکه سبب افزایش قیمت تخم مرغ و مرغ در کشور شد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ از سوی دولت گفت: این تصمیم با هدف کنترل بازار و کاهش قیمت توسط  وزارت جهادکشاورزی اتخاذ شد که این تصمیم نیز موقتی خواهد بود.

نبی پور در تشریح دلایل افزایش قیمت و کاهش تولید تخم مرغ ناشی از صادرات، گفت: تشدید فشارهای اقتصادی همچون افزایش قیمت ارز و کنجاله، نبود خوراک دام و غیره باعث تغییرات در بخش صادرات تخم مرغ شد به طوری که در 6 ماهه اول سال 99 تنها معادل ٤٥ تا ٤٦ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شد.

وی تاکید کرد: در صورت اصلاح و بازنگری در روند صادرات، این رقم تا پایان سال جاری به 100 هزار تن خواهد رسید که با توجه به شرایط نامطلوب حاکم بر اقتصاد کشور تحقق آن بسیار مطلوب خواهد بود.

کد خبر 37454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =