نبود مزیت رقابتی پرداخت یارها در مقابل psp ها

نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های نرم افزاری تهران گفت: برخی قوانین موجود در صنعت پرداخت الکترونیک ایران منجر شده تا شرکت های پرداختی، مزیت رقابتی، مقابل psp ها نداشته و نتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند.

علی رضا بزرگمهری با اشاره  به تعدد مشکلات شرکت های پرداخت یار و الزام تشکیل سندیکای مربوطه به منظور شنیده و دیده شدن مشکلات این بخش در نظام پرداخت الکترونیک کشورمان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز تاکید کرد: بهبود شرایط و قوانین پرداخت یاری به تنهایی رخ نمی دهد؛ به طوری که به یک همت، حضور و همکاری از سوی دولت، بانک ها، psp ها و... نیاز است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: از آنجا که pspها زیرمجموعه بانک ها به شمار می روند؛ همواره یک سر ماجرا در انزوای پرداخت یارها هستند و از آنجا که بانک ها در سیاست های خود به کارمزد ارایه خدمات توجه ندارند همواره برنامه های درآمدی خود را براخذ سود از تسهیلات تنظیم می کنند.

بزرگمهری طولانی بودن زمان تسویه بانک عامل با شرکت پرداختی را یکی دیگر از موانع رشد این بخش دانست و افزود: هرچند که پرداخت یارها از پذیرنده های بزرگ همچون هتل ها کارمزذهای کلانی را اخذ می کنند ولی به دلیل طولانی شدن زمان تسویه توسط بانک عامل، این درآمد به هزینه تخصیص می یابد و شرایط مطلوب را برای توسعه کسب و کار از بین می رود.

این کارشناس حوزه پرداخت همچنین به نبود سایکل مناسب تسویه تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه اعداد و ارقام بزرگی توسط شرکت های پرداخت یار جابه جا می شود؛ همواره سایکل های تسویه بانک عامل به مشکل برخورد می کنند و زمان بسیاری سپری می شود تا کارمزد از طریق بانک به شرکت پرداخت یار داده شود.

وی موفقیت نظام پرداخت الکترونیک ایران را در گرو تفکیک وظایف بخش های مختلف فعال در این حوزه دانست و ادامه داد: هم اکنون بسیاری از خدمات در مرز بین فعالیت کاری بانک ها، pspها و... قرار دارد به طوری که حق مادی و معنوی شرکت های پرداختی در بخش خدمات نادیده و بسیار ضایع می شود و باید برای احقاق این حقوق، چاره اندیشی کرد.

با توجه به اینکه بیش از یک دهه از فعالیت شرکت های پرداخت الکترونیکی و کارتی در شبکه بانکداری ایران می گذرد همواره این بخش برای سرمایه گذاران بسیار جذاب ارزیابی می شود؛ به طوری که در تیر ماه ۹۹حدود ۴۵۰ شرکت متقاضی امضای توافقنامه پرداخت یاری بوده اند اما تنها  ۱۵۰ شرکت، پرداخت‌یار شاپرک و بانک مرکزی شده‌اند که به دلیل وجود مشکلات متعدد از این تعداد نیز فقط ۳۰ پرداخت‌یار به صورت روزانه فعال هستند.

هرچند در این چندساله مستندات بسیاری معادل نزدیک به ۶۰ سند نظارتی از سوی نظام بانکداری کشورمان تدوین و به مجموعه پرداخت کشور به جهت تسهیل شرایط کاری و درآمدی ابلاغ شده اما این بخش همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند به طوری که در روزهای اخیر  تعدادی از فعالان در حوزه پرداخت یاری، مصمم به تشکیل سندیکا هستند.

کد خبر 38908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =