کاهش رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا

بنابر اعلام صندوق بین‌المللی پول، به دنبال شیوع بیماری کرونا در جهان، چشم‌انداز رشد اقتصادی در جهان به ویژه کشورهای منطقه مناپ (خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان) در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

به گزارش اگزیم نیوز،‌ آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد میزان رشد اقتصادی در این منطقه به سبب بروز رکود در اقتصاد تا پایان سال ۲۰۲۰ با افت ۴.۴ درصدی روبرو می‌شود.

بر اساس این گزارش، میزان افت اقتصادی در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، با وضعیت اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت و درآمد اندک برخی از کشورها در جنوب صحرای آفریقا در ارتباط است.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی در منطقه در ۲۰۲۱ با رشد ۲.۹ درصدی روبرو می شود.

از دیگر سو، پیش‌بینی می‌شود ریسک بدهی پایدر در این منطقه تا پایان سال ۲۰۲۰ با افزایش روبرو شود.

پیش بینی شده است در کشورهای وارد کننده منطقه مناپ،  نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی به حدود ۹۱ درصدی و در کشورهای  وارد کننده نفت منطقه آسیای مرکزی و قفقاز به حدود ۶۰ درصد برسد.

این درحالیست که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در بین صادرکنندگان به ترتیب در منطقه مناپ ۴۶ و برای صادرکنندگان نفت آسیای مرکزی و قفقاز ۲۴ درصد است.

همچنین پیش‌بینی شده است که میزان تجارت کالا و خدمات در سال ۲۰۲۰ در منطقه کشورهای مناپ به ۲ هزار میلیارد دلار برسد که این رقم در مقایسه با ۲۰۱۹ به ۲۱ درصد کاهش خواهد داشت.

همچنین در کشورهای صادرکننده مناپ، کاهش در تجارت کالا و خدمات در سال ۲۰۲۰ حدود منفی ۲۱ درصد و در کشورهای وارد کننده نفت در منطقه مناپ منفی ۲۰ درصد خواهد بود.

کد خبر 38949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =