سبد میوه چند صد هزار تومانی یلدایی

امسال بازار شب یلدا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت میوه و خشکبار در کنار شیوع ویروس کرونا، شور و شعف گذشته را ندارد ولی مردم همچنان درصدد هستند هرچند کوچکتر از قبل اما سفره یلدای خود را پهن کنند.

به گزارش اگزیم نیوز، باتوجه به اینکه سبد میوه و خوردن آن یکی از زیبایی ها و رسوم  یلدا به شمار می رود؛ بیشترین هزینه ها را نیز به خود اختصاص می دهد از این روست که اطلاع از قیمت اقلام میوه برای عموم مردم، مهم ارزیابی می شود تا بتوانند به خوبی هزینه های خود را مدیریت کنند.

در بازار میوه فروشی و تره بار

در چند ماه اخیر باغداران و میوه فروشان به عنوان بخشی از معترضان به گرانی های اخیر هستند و افزایش قیمت میوه و مرکبات را ناشی از هزینه های تحمیل شده ای همچون حضور دلالان، خارج شدن نهادهای کشاورزی از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی، نرخ گذاری واسطه ها و.... می دانند به طوری که میوه‌فروشی‌های مرکز شهر تهران، هندوانه  یلدا حدود را دو برابر سال گذشته، یعنی کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند. آذر پارسال هندوانه کیلویی یک هزار و ۷۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد.

انار نیز در آذر سال گذشته کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد؛ اما امسال به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است. البته انار شب یلدا بسته به نوع و کیفیت از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نرخ‌گذاری می شود.

همچنین آذر سال گذشته پرتغال کیلویی ۷ هزار تومان فروخته شد و شب چله امسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته پرتقال درجه دو و سه بین ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده و لیموشیرین ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود که نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

نارنگی درجه یک نیز کیلویی ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود درحالی‌که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در آذر سال گذشته به‌طور متوسط ۸ هزار تومان نرخ خورده است. کیوی نیز به‌عنوان یکی از محصولات پرفروش شب چله کیلویی ۱۹ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. این درحالی که شب یلدای سال گذشته این میوه بسته به کیفیت محصول بین ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان فروخته شده بود.

سبد میوه چند صد هزار تومانی

با کمی تامل بر اعداد و نرخ های مشاهده و اعلام شده می توان دریافت؛ یک خانواده چهار نفره برای میوه شب یلدا از هر نوع به میزان یک کیلو، به جز هندوانه که دو کیلو حساب می‌شود؛ چقدر باید هزینه کند؟

از آنجایی که یک هندوانه دو کیلویی ۱۰ هزار تومان برای این خانواده تمام می‌شود؛ برای خرید یک کیلو سیب درختی زرد ۱۹ هزار تومان، پرتقال ۱۳ هزار تومان، لیموشیرین ۱۵ هزار تومان، نارنگی ۱۸ هزار تومان، انار ۲۵ هزار تومان و کیوی ۱۹ هزار تومان باید کنار بگذارد. جمع این سبد میوه ۱۱۹ هزار تومان می‌شود که با توجه به قیمت های سال گذشته این سبد میوه، افزایش قیمت بیش از دوبرابری را در بازار میوه و تره بار شب یلدا شاهد هستیم.

کد خبر 39005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =