۸ میلیارد دلار از واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع را کاهش می‌دهیم

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بنا داریم در یک برنامه سه ساله، هشت میلیارد دلار از واردات مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع کشور را با نهضت "ساخت داخل" کاهش دهیم

به گزارش اگزیم نیوز، مهدی صادقی نیارکی در آیین افتتاح کارخانه قوطی سازی زمزم کرمانشاه  که امروز(دوم دی) با حضور رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مسئولین استان برگزار شد، با اشاره به چند راهبرد مهم وزارت صمت، اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما که برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ آن را تعریف کردیم، نهضت ساخت داخل است که بر اساس آن برنامه داریم ظرف مدت سه سال هشت میلیارد دلار از واردات کشور را با تولیدات داخل کاهش دهیم.

وی ادامه داد: این هشت میلیارد دلار، بخشی از واردات ۲۰ میلیارد دلاری مواد اولیه، مواد واسطه‌ای، قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع کشور است.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه برش سالیانه، برش استانی و برش سهم نهادهای عمومی غیردولتی از این طرح مشخص شده، عنوان کرد: سهم استان کرمانشاه برای امسال ۵۰ میلیون دلار بود که تا کنون بسیار بیشتر و نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار محقق شده است.

به گفته صادقی نیارکی، این ۱۲۰ میلیون دلار جایگزین واردات، عمدتا در بخش قطعات خودرو، جعبه فرمان، کاتالیست‌ها و بخش قابل توجهی از آن نیز مربوط به همین کارخانه قوطی سازی زمزم است.

وی یکی دیگر از راهبردهای مهم وزارت صمت خصوصا در سال جهش تولید را فعالسازی دو هزار واحد صنعتی راکد و نیمه فعال از مجموع ۱۰ هزار واحد راکدی که داریم عنوان کرد و یادآور شد: سهم استان کرمانشاه از این تعداد ۵۵ واحد صنعتی و معدنی است که خوشبختانه تاکنون ۲۲ واحد معدنی و ۲۸ واحد صنعتی به فعالیت مجدد برگشته‌اند.

معاون امور صنایع وزارت صمت سپس به اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه اشاره داشت و ادامه داد: تا پایان امسال یازده طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی هزار نفر در استان کرمانشاه افتتاح می‌شود.

صادقی نیارکی همچنین از پیگیری جدی چند پروژه مهم مصوبه سفر مقام معظم رهبری در استان کرمانشاه خبر داد و عنوان کرد:یکی از این پروژه‌ها کارخانه ایران خودرو بود که به بهره‌برداری رسید، پروژه دیگر بیوایمپلنت است که فاز "زرد" آن شامل تولید رگ مصنوعی، تاندون و ... در آینده نزدیک افتتاح می‌شود و پروژه دیگر نیز بیواتانول است که با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره کارخانه قوطی سازی زمزم نیز با بیان اینکه استارت کار و مطالعات این پروژه از سال ۱۳۸۷ زده شد، عنوان کرد: این طرح به همت متخصصین داخلی آماده و راه‌اندازی شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت از سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی این طرح نیز یاد کرد و با بیان اینکه از این میزان ۴۲ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده، خاطرنشان کرد: افتتاح این کارخانه تاثیر بسزایی در جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت، بگونه‌ای که در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۲ میلیون دلار برای واردات قوطی هزینه شد و اکنون این واردات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

به گفته صادقی نیارکی، از این پس نه تنها در زمینه تولید قوطی نوشابه خودکفا می‌شویم، بلکه می‌توانیم صادرات و ارزآوری هم داشته باشیم.

وی اظهار کرد: قطعا واردات این محصول به جهت آنکه اکنون در داخل کشور تولید می‌شود، مشمول ممنوعیت و محدودیت خواهد بود.

کد خبر 39207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =