دیپلماسی اقتصادی ایران و پاکستان؛ تلاش برای رفع موانع تجاری

همزمان با گشایش دومین مرز رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و ایجاد فرصت‌های جدید در مسیر توسعه همکاری‌ها، اتاق‌های بازرگانی در کنار مسوولان دیپلماسی دو کشور مصمم به گسترش تعاملات و همفکری برای رفع موانع در مسیر افزایش مراودات تجاری هستند.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از ایرنا، جلسه مشترک اتاق‌های بازرگانی تهران و کراچی با حضور دیپلمات‌های ارشد دو کشور و کارشناسان بازرگانی با هدف بررسی ظرفیت‌های افزایش حجم تجارت مشترک تا ۵ میلیارد دلار برگزار شد.

براساس این گزارش، نشست مجازی مشترک اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی و صنعت کراچی با حضور روسا و اعضای دو اتاق، "رحیم حیات قریشی" سفیر پاکستان در ایران و "احمد محمدی" سرکنسول کشورمان در کراچی برگزار و طرفین ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای ارتقای تجارت میان دو کشور را بررسی کردند. 
"مسعود خوانساری" رئیس اتاق بازرگانی تهران که میزبان این نشست بود، ضمن اشاره به سفر موفقیت‌آمیز خود در سال گذشته به کراچی و ملاقات با تجار پاکستانی، از تشکیل کمیتۀ مشترک بین اتاق تهران و سفارت پاکستان در ایران، برای بررسی چالش‌های تجارت میان دو کشور خبر داد و تعرفه‌های بالا و فقدان روابط بانکی میان دو کشور را دو چالش مهم در ارتقای روابط تجاری ایران و پاکستان برشمرد. 

وی ضمن اشاره به تاثیر مثبت افتتاح مرز ریمدان-گبد، این اتفاق مهم که باعث اتصال نزدیک‌تر و سریع‌تر بندر چابهار به بنادر گوادر و کراچی می‌شود را نشانه‌ای از ارادۀ دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی عنوان کرد.

سفیر پاکستان در ایران نیز طی سخنان خود در این نشست ابراز امیدواری کرد که با افزایش تعاملات و همکاری‌ها بین دو اتاق تهران و کراچی به عنوان مهم‌ترین تشکل‌های تجاری دو کشور، حجم تجارت ایران و پاکستان در آیندۀ نزدیک به ۳ میلیارد دلار و در سال‌های آینده به ۵ میلیارد دلار افزایش یابد. 

قریشی که به تازگی از بندر چابهار بازدید کرده است، ضمن اشاره به پیشرفت مناسب این بندر، افتتاح مرز ریمدان را زمینه‌ساز توسعۀ تجارت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل میان دو کشور اعلام کرد که می‌تواند ارتباطات میان بندر چابهار و بندر گوادر را تسهیل کند. 

سفیر پاکستان از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آیندۀ نزدیک خبر داد و اعلام کرد که چالش‌های پیش‌روی تجار دو کشور در این کمیسیون بررسی خواهد شد. 

"احمد محمدی" سرکنسول ایران در کراچی نیز ضمن اشاره به اولویت دیپلماسی اقتصادی در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، زمینه‌های ارتقای همکاری‌های ایران و پاکستان از جمله در پتروشیمی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی را برای تجار حاضر در این نشست تشریح کرد.

وی در ادامه از آمادگی سرکنسولگری کشورمان در کراچی برای ارایه هرگونه کمک و حمایت جهت افزایش روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان خبر داد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنعت کراچی هم در سخنان خود در این نشست خواستار استفاده از مکانیزم پرداخت ریال-روپیه در تجارت بین دو کشور شد و ایدۀ تاسیس شهرک‌های صنعتی در امتداد مرزهای دو کشور را برای ارتقاء همکاری‌های تجاری و انتقال تکنولوژی و نیز افزایش سطح رفاه و اشتغال مرزنشینان مطرح کرد. 

نائب رئیس اتاق بازرگانی زاهدان هم در این نشست گزارشی از عملکرد اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان ارایه کرد و به ظرفیتهای مهم دو کشور برای افزایش حجم تجارت اشاره داشت.

 

 

کد خبر 39252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =