صادرات محصولات کشاورزی نقش مهمی در تقویت درآمد ارزی کشور در شرایط تحریم دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات محصولات کشاورزی نقش مهمی در تقویت درآمد ارزی کشور در شرایط تحریم دارد لذا با تکیه به این بخش، بدون نفت هم می‌توان کشور را اداره کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدجواد ساداتی‌نژاد روز پنجشنبه در حاشیه سفر به جنوب کرمان در جمع خبرنگاران افزود: اعتقاد راسخ داریم اگر سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی درست و دقیق صورت گیرد، شاهد رشد خواهیم بود.

وی ادامه داد: تجربه تحریم‌ها هم نشان می‌دهد در زمان تحریم‌ها صادرات محصولات کشاورزی رشد مثبتی داشته است.

وی اظهار داشت: صادرات محصولات کشاورزی به دلیل مزیت‌های نسبی بخش کشاورزی می‌تواند کشور را بدون نفت اداره کند.

ساداتی‌نژاد به موضوع انتقال آب هلیل‌رود اشاره کرد و از برگزاری یک نشست بعد از این سفر با حضور مسئولان به صورت کارشناسی شده برای بررسی این مشکل خبر داد.

وی افزود: در آن نشست حرف‌ها و دغدغه‌های اهالی منطقه جنوب کرمان، محیط‌زیست و کشاورزان لحاظ می‌شود.

او یکی از مشکلات و چالش‌های منطقه جنوب کرمان را مساله منابع آب دانست و گفت: امروز تیم کمیته منابع آب برای بررسی چالش‌ها و نگرانی‌های مردم منطقه جنوب کرمان در زمینه حوضه آبریز منطقه هلیل رود همراه ما حضور دارند.

 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع تبدیلی و بسته‌بندی یکی از مشکلات مهم کشاورزی جنوب کرمان است لذا در این منطقه نیازمند انجام کار لجستیکی هستیم.

وی افزود: ارزش افزوده محصولات کشاورزی باید داخل منطقه جنوب کرمان بماند و این کار با راه‌اندازی صنایع بسته بندی و تبدیلی محقق می شود.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه سالانه قریب به پنج میلیون تن محصول کشاورزی در جنوب کرمان تولید می شود، ظرفیت کشاورزی این منطقه را فوق‌العاده‌ دانست و جنوب کرمان را یکی از قطب‌های تولید کشاورزی ایران برشمرد.

وی حجم سرمایه‌گذاری بخش صنعت  منطقه جنوب کرمان را بیشتر از بخش کشاورزی این منطقه دانست و گفت: اگر این حجم سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی انجام می شد شاهد بهره‌وری و ارزش افزوده بیشتری بودیم.

 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه تولیدات، صادرات و به ویژه محصولات تازه‌خوری جنوب کرمان تمهیدات لازم را در پایان سفر جمع‌بندی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در برنامه سال ۱۴۰۰ حمایت خوبی در بخش‌های بیمه محصولات کشاورزی، استفاده از فناوری نوین در توسعه محصولات گلخانه‌ای و رشد تسهیلات جنوب کرمان برنامه‌ریزی می‌شود.

او به کاهش قیمت محصولات کشاورزی هم اشاره کرد و از بررسی این موضوع در کمیسیون کشاورزی خبر داد و گفت: از سفیر ایران در روسیه برای بررسی مشکلات صادرات به کمیسیون دعوت کردیم.

ساداتی‌نژاد افزود: در این نشست‌ مشکلات ناوگان حمل و نقل، صادرات، گمرکات و مرزها مطرح و پیگیر رفع این مشکلات خواهیم بود.

وی یکی از چالش‌های اصلی حوزه کشاورزی را نبود یک الگوی کشت مناسب دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی از نظر الگوی کشت و میزان تولید برنامه‌ریزی مدونی ندارد.

یادآور می شود، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس صبح امروز در فرودگاه جیرفت مورد استقبال مسوولان استانی و محلی قرار گرفتند و در بدو ورود به شهرستان با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

در ادامه این سفر، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جمع منتقدان و مخالفان طرح انتقال آب  از سرشاخه‌های هلیل رود حضور یافتند و دغدغه‌های آن‌ها را شنیدند.

 

 

کد خبر 39510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =