ارز چند نرخی تنها به رانت و فساد منجر می‌شود

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه یارانه تقسیمی در ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نهایی نرسیده است، گفت: هرگونه تصمیمی که باعث چند نرخی شدن ارز شود، تنها به ایجاد رانت و فساد منجر می‌شود.

سیدحسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه و تفاوت نظر دولت و مجلس بر سر قیمت ارز در سال آینده و تاثیر افزایش نرخ ارز واردات کالاهای اساسی بر تورم گفت: به طور کلی مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم زیرا به جز توزیع رانت و فساد و مشکلات فایده دیگری ندارد و دولت می‌تواند به جای پرداخت ارز با این نرخ به تولیدکننده یا واردکننده، یارانه آن را به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی داده یا صرف تامین اجتماعی کند.

وی با تاکید بر اینکه ارز چند نرخی باعث برهم خوردن اهداف کلان اقتصادی می‌شود، اظهار داشت: یارانه‌ای که به ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود به دست مصرف کننده نمی‌رسد و با هدف سیاستی آن در تعارض است. نظر اتاق‌های بازرگانی همواره این بوده که نرخ ارز باید یکسان بوده و براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود و اگر دولت قصد حمایت از مصرف کننده را دارد، باید یارانه پرداختی به ارز دولتی را به دست مصرف کننده داده یا صرف نظام تامین اجتماعی کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان تاکید کرد: وقتی نرخ ارز در سامانه نیما بین ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان است، به یکسری از کالاهای محدود ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرد و انتظار داشت قیمت آنها در بازار افزایش پیدا نکند.

سلیمی درباره اینکه نظر دولت و مجلس درباره نرخ ارز در بودجه سال آینده متفاوت است و دولت بر نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و کمیسیون تلفیق نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر گرفته‌اند، گفت: به طور کلی هر قیمتی برای ارز که باعث چند نرخی شدن آن در بازار شود، باعث ایجاد فساد و رانت می‌شود.

وی درباره اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اسای و افزایش آن به ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان همزمان با کاهش حقوق گمرکی از ۵ به ۳ درصد، تا چه اندازه بر تورم کالاهای اساسی در بازار تاثیر خواهد داشت، تصریح کرد: به طور حتم نرخ تورم به طور افسارگسیخته در سال آینده افزایش خواهد داشت و اقشار آسیب‌پذیر قطعا به حمایت‌های دولت نیاز خواهند یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه‌ای نفت در بودجه کرده و همزمان برای این رقم صادرات نفت، هزینه‌تراشیده بود اما نظر مجلس این بوده که صادرات نفت را به ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز کاهش دهد.

سلیمی تصریح کرد: تمام نوسانات ارزی در کشور و مسابقه برای دریافت ارز ۴۲۰۰ و غیره به دلیل ناکافی بودن منابع ارزی است؛ اگر کشور سالانه ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفت و ۵۰ میلیارد دلار نیز صادرات غیرنفتی داشته باشد، بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی و نوسانات از بین می‌رود.

کد خبر 39699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =