ثبت پرونده ۱۰.۳ میلیارد دلار برای رفع تعهد ارزی از ۲۲ آبان ماه

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از تاریخ ۲۲ آبان و اجرای مصوبه جدید رفع تعهد ارزی بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه جامع تجارت ثبت پرونده شده که از این میزان ۳ میلیارد دلار آن نهایی شده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، علیرضا رزم حسینی صبح امروز (دوشنبه) و در مراسم روز ملی صادرات که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: از زمانی که به وزارت انتخاب شدم، تلاش کردم تا با همکاری بانک مرکزی، تسهیلاتی را برای صادرکنندگان به ویژه در زمینه رفع تعهد ارزی انجام دهم.

وی با اشاره به مصوبه تغییر شیوه رفع تعهد ارزی در روز ۱۱ آبان و اجرای آن از ۲۲ آبان، گفت: صادرکنندگان براساس این مصوبه مجاز شدند ارز خود را یا در سامانه نیما عرضه کرده یا از طریق واردات از محل صادرات، رفع تعهد ارزی خود را انجام دهند.

وزیر صمت با اشاره به سخنان محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این مراسم، گفت: این اتفاق در سامانه جامع تجارت به طور کامل در حال انجام است و از زمان اجرای این شیوه جدید، در مقایسه با سال گذشته، میانگین واردات روزانه کشور از ۹۵ هزار تن به ۱۰۱ هزار تن رسیده است.

رزم حسینی اظهار داشت: حتی در برخی از روزها، میزان واردات تا ۳۸۰ هزار تن نیز بالا رفته که عمده این کالاها نیز مواد اولیه ضروری برای تولید و کارخانجات بوده و این موضوع اتفاق مبارکی برای تولید، صادرات و اقتصاد کشور است.

وی خاطرنشان کرد: درباره مصوبه ۱۷۷ ستاد هماهنگی های اقتصادی دولت با نمایندگان همه دستگاه های مسئول در این کار به اجماع رسیدیم و مصوبه تکمیلی آن احتمالا فردا یا هفته آینده در دولت بررسی می شود. پیشنهاد دادیم که این مصوبه مشمول صادرکنندگان سال ۹۷ به بعد هم بشود.

این عضو کابینه تصریح کرد: از تاریخ ۲۲ آبان که سیاست جدید رفع تعهد ارزی اجرایی شده، حدود ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه جامع تجارت ثبت پرونده صورت گرفته که ۳ میلیارد دلار آن ثبت نهایی شده است.

رزم حسینی در عین حال گفت که واردات برخی از کالاها نیاز به مجوزهای ۲۳ گانه از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و استاندارد دارد که با واردات آنها شاهد افزایش صادرات تا پایان سال خواهیم بود.

منع صادراتی نداریم

وزیر صمت با بیان اینکه هیچ گونه منع صادراتی نداریم، گفت: وزارت صمت نه منع صادراتی ایجاد کرده و نه خواهد کرد؛ اگرچه برخی از مصوبات و بخشنامه ها در این خصوص مربوط به گذشته است.

توضیحات وزیر صمت درباره قیمت گذاری دستوری فولاد

رزم حسینی با اشاره به جلسه هفته گذشته خود با فولادسازان گفت: من به هیچ عنوان موافق قیمت گذاری دستوری نبوده و نیستم و به طریق اولی، در بحث ارز نیز نباید قیمت گذاری دستوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: شیوه نامه ای در گذشته و در زمان سرپرست سابق وزارت صمت به ستاد اقتصادی دولت درباره فولاد رفته بود و موضوع جلسه نیز مربوط به آن مصوبه بود. در تمام دنیا نیز در بورس فلزات یک قیمت پایه تعیین می شود ولی قیمت آن سقفی ندارد.

رزم حسینی تصریح کرد: شرکت های فولادی در دوره اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز صادرات خوبی داشته اند. در حال حاضر ۳۸ درصد اشتغال کشور و ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی از طریق صنایع بدست می آید.

کد خبر 39838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =