ترکیه حاضر به انتقال نقدی ارزهای ایران نیست

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: منتظر آزادسازی منابع ارزی در ترکیه هستیم، اما همچنان ابهاماتی در این خصوص وجود دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، مهرداد سعادت رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه، در خصوص آزادسازی منابع مالی ایران در این کشور، اظهار داشت: رسوب منابع مالی ایران در کشورهای دیگر همگی به دلیل تحریم‌های پولی و بانکی است که تبعات زیادی را برای کشور به همراه داشته و وضعیت مالی ایران و ترکیه نیز مستثنی از آن نیست.

وی افزود: ممکن است در آینده نزدیک، تغییری در وضعیت منابع مالی ایران در ترکیه رخ دهد، اما بانک مرکزی و وزارت صمت که به عنوان اصلی‌ترین متولیان این امر محسوب می‌شوند، بخش خصوصی را تاکنون در جریان سیاست‌های اتخاذ شده نگذاشته اند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه تمام منابع مالی خارج از کشور متعلق به مردم ایران است؛ گفت: این سرمایه باید به منابع ارزی داخل کشور منتقل شود ولی همچنان ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

 سعادت ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد این منابع با شرایط ویژه‌ای آزاد می‌شود، یعنی کشور ترکیه منابع ارزی را به صورت نقد و اسکناس تحویل خزانه ایران نمی‌دهد؛ بلکه این روند از طریق خرید کالا از تولیدات داخلی این کشور انجام خواهد شد و طرف قرارداد مستقیم، شخص تولید کننده است.

وی با اشاره به نحوه فعالیت بانک ملت در ترکیه، گفت: این بانک برای انتقال نقدی ارزهای رسوبی، آمادگی کامل دارد، اما موضوع اینجاست که این کشور حاضر به انتقال نقدی ارزها نیست.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه مطرح کرد: یک حالت دیگری برای این انتقال وجود دارد به طوری که ایران با یکی از کشورهایی که تبادلات تجاری دارد، کالا مبادله کند و ارزش کالای خریداری شده را ترکیه پرداخت کند. این روش می‌تواند برای کشور موثرتر عمل کند.

سعادت با تاکید بر اینکه کالاهایی که از ترکیه وارد ایران می‌شود جزو کالاهای ضروری قرار ندارد، افزود: با قطع ورود آن‌ها تنها با کمبود کوتاه مدت مواجه خواهیم شد. آزاد شدن منابع ارزی می‌تواند در شرایط فعلی تاثیر بسیار زیادی در کنترل نرخ ارز داشته باشد به شرطی که دولت بهترین تصمیم را در این خصوص بگیرد.

کد خبر 39846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =