افزایش ۶۵۸ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در ۹ ماهه ۹۹

نقدینگی در ۹ ماهه نخست امسال با ۶۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش (۱.۷ برابر رقم مشابه در سال ۱۳۹۸) به ۳هزار و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، میانگین رشد ماهانه نقدینگی در ۹ ماهه نخست امسال حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است که بالاترین آن مربوط به آذرماه امسال به ۹۸ هزار میلیارد تومان و پایین ترین آن مربوط به فروردین ماه با ۴۱.۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

سرعت رشد ماهانه نقدینگی در آذرماه امسال نیز افزایش یافته و به رقم ۳.۲ درصد رسیده است.

براساس گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، پایه پولی نیز طی ۹ ماهه امسال افزایش ۵۵ هزار میلیارد تومانی (معادل ۱۵.۵ درصد) داشته است. سرعت رشد پایه پولی در آذرماه با رشد همراه بوده و به ۲.۴ درصد رسیده است.

براین اساس پایه پولی کشور که در اسفندماه ۳۵۳ هزار میلیارد تومان بوده که در آذرماه به ۴۰۸ هزار میلیارد رسیده است. بالاترین رشد ماهانه پایه پولی مربوط به تیرماه امسال با ۲۰.۵ هزار میلیارد تومان و کمترین آن نیز مربوط به خردادماه ۸.۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

این گزارش می‌افزاید افزایش رشد نقدینگی در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر با ۳۸.۱ درصد و میزان رشد پایه پولی نیز در این ماه نسبت به آذرماه سال ۹۸ برابر با ۲۹.۷ درصد بوده است.

کد خبر 40244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =