فعالان اقتصادی سوری خواستار ایجاد بانک مشترک با ایران شدند

فعالان اقتصادی و دست اندرکاران بازرگانی سوریه در دیدار با نخست وزیر این کشور خواستار ایجاد بانک مشترک با ایران به منظور تسهیل معامله پولی بین تهران و دمشق برای تبادل کالا شدند.

به گزارش اگزیم نیوز، در دیدار امروز(سه شنبه) اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی سوریه و ایران با «حسین عرنوس» نخست وزیر این کشور، لزوم توسعه «دفتر زیتون» برای سازماندهی بخش روغن زیتون سوریه و حمایت لازم برای افزایش سرمایه گذاری، برطرف شدن برخی محدودیت های صادراتی، ایجاد کمیته ای برای مشخصات و استانداردهای کالاهای مبادله شده و  ایجاد بانک مشترک سوریه و ایران برای معاملات پولی در جهت مبادلات تجاری بین دو کشور پیشنهاد شد.

نخست وزیر سوریه در این دیدار بر تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور و توسعه سرمایه گذاری های مشترک که با حمایت از اقتصاد ملی الزامات تولید را فراهم کند، تاکید کرد.

عرنوس با اشاره به اهمیت مبادله محصولات بین دو کشور به گونه ای که در تامین نیاز بازار محلی به مواد اولیه و نیازهای بخش بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا بر لزوم توسعه ساز وکار کار اتاق برای مشارکت در بازسازی و توسعه بخش صادرات به ویژه محصولات سوری مورد نظر بازار ایران که روغن زیتون در راس آن قرار دارد، تاکید کرد و گفت: بر نقش مهم فعالیت های اقتصادی و تجاری در افزایش تجارت و ارتقا سطح روابط اقتصادی بین سوریه و ایران دیده می شود.

هدایت سرمایه به مناطق آسیب دیده

نخست وزیر سوریه از هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی سوریه و ایران خواست تا نهایت تلاش خود را برای هدایت سرمایه گذاری های مشترک به سمت توسعه شهرها و مناطق صنعتی و بازسازی کارخانه ها و کارخانه های آسیب دیده ناشی از حملات تروریست ها انجام دهد.

وی حمایت دولت سوریه از اتاق یادشده برای ایجاد نمایشگاه های مشترک و انعقاد توافق نامه های همکاری مشترک که تبادل کالا و مواد به بازارهای دو کشور را به گونه ای تضمین کند که در مقابله با تحریم های اقتصادی اعمال شده بر دو ملت دوست موثر باشد را اعلام کرد.

 صادرات از قطعات خودور تا شیرخشک

پیش از این و براساس اعلام «فرزاد پیلتن» مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، طی ۷ ماهه ابتدای سال جاری حدود ۷۳ میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود ۱۰ میلیون دلار کالا از این کشور وارد شده است.

در همین سال مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به سوریه شامل قطعات خودرو، دارو، میله‌های آهنی و فولاد، لوله و پروفیل، قطعات توربین‌های گازی، شیرخشک اطفال، پسته، شیرآلات بهداشتی، کربنات دی سدیم و مخمرها بوده و مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از سوریه نیز شامل فسفات، روغن زیتون، نباتات، مغز میوه و پارچه بوده است.

وی با اشاره به برخی شاخص‌های اقتصادی سوریه، در مورد فرصت‌ها و چالش‌های فراروی صادرات ایران به سوریه، خاطرنشان کرد: کشور سوریه دارای جمعیتی حدود ۱۸ میلیون نفر است که ۹۰ درصد آن مسلمان سنی و شیعی هستند؛ کشاورزی با حدود ۲۰ درصد، صنعت کمتر از ۲۰ درصد و خدمات بالغ بر ۶۰ درصد سهم، بخش‌های اصلی تشکیل‌دهنده اقتصاد و تولید ناخالص داخلی این کشور هستند.

وی افزود: راه‌اندازی خطوط تولید خودرو، ایجاد پست‌های برق، تصفیه خانه، سیلوسازی، کارخانه تصفیه روغن‌های معدنی، ایجاد پل و راه‌اندازی خطوط تولید نشاسته، احداث نیروگاه، کارخانه سیمان، کارخانه تولید شیشه، طراحی، نصب و تعمیر ترانسفورماتور، احداث کارخانه آرد، تأمین و اجرای تجهیزات آبی از جمله مهم‌ترین زمینه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی به سوریه توسط شرکت‌های ایرانی بوده است.

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی خاطرنشان کرد: اگرچه روند همکاری‌های تجاری ایران و سوریه با شروع ناامنی‌ها در این کشور کند شده است، ولی خسارت وارده به زیرساخت‌های سوریه در جریان جنگ داخلی، علاوه بر فرصت‌های سابق، زمینه‌های جدیدی را برای فعالیت شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و صادرات محصولات و تولیدات ایرانی به این کشور ایجاد کرده است.

انعقاد توافقات تجاری و فرهنگی

وی به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور، اراده و حمایت مسئولان دو کشور برای توسعه همکاری‌های تجاری، تشابهات فرهنگی و مذهبی، شناخت نسبی و متقابل دو طرف از توانمندی‌ها و امکانات تولیدی و صادراتی یکدیگر اشاره کرد و گفت: نیاز بازار سوریه به بسیاری از محصولات تولیدی کشاورزی و غذایی و صنعتی مانند لوازم خانگی، لوازم ساختمانی، شیرآلات بهداشتی، لوازم و مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم و تجهیزات کشاورزی و ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز بخش‌های تولیدی و همچنین خدمات فنی شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف فرصتی برای توسعه صادرات به این کشور است.

پیلتن همچنین تأسیس مرکز تجاری توسط بخش خصوصی به ویژه اتاق مشترک بازرگانی دو کشور را گام مهمی در افزایش مبادلات تجاری با سوریه دانست.

وی وجود برخی موانع غیرتعرفه‌ای به ویژه وضع ممنوعیت‌های وارداتی اضطراری توسط دولت سوریه، عدم وجود روابط بین بانکی مناسب و سختی مبادله پول توسط تجار، کاهش شدید درآمدهای دولت سوریه، کاهش ارزش لیر، عدم وجود خطوط حمل و نقل مستقیم زمینی و دریایی میان دو کشور، برخی نگرانی‌های ناشی از عدم برقراری کامل امنیت در سوریه، عدم حضور مستقیم شرکت‌های ایرانی در بازار سوریه و شیوع ویروس کرونا و تعطیلی همکاری‌های نمایشگاهی و تبادل هیأت‌های تجاری را به عنوان مهم‌‎ترین چالش‌های فرا روی صادرات ایران به سوریه بر شمرد.

کد خبر 40303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =