صدور افزون بر سه میلیون تن کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان

مدیرکل گمرک زاهدان، ارزش کل کالای صادراتی از طریق گمرکات این استان را در ۱۰ ماهه سالجاری یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۳۷۸ دلار ذکر کرد و گفت: این میزان کالا معادل سه میلیون و ۲۲۰ هزار و ۲۸۱ تن وزن داشته است.

محمدعلی خاشی با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه گمرک در سالجاری با بیان اینکه این میزان صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان بوده، اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۳ هزار و ۱۷۸ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۳۳۱ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۳۳۸ دلار به وزن افزون‌بر یک میلیون و ۹۵ هزار و ۲۹۰ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۴۳ درصد، از نظر ارزش پنج درصد و از نظر وزن پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان، گوجه فرنگی، صیفی‌جات، تخم گشنیز، گاز، میوه و خرما بوده و عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان، امارات متحده عربی، هند و عراق صادر شده‌است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرکات این استان در بازارچه‌های مرزی گفت: تعداد اظهارنامه ارائه شده ۲۹۷ هزار و ۹۷ فقره به ارزش ۷۸۲ میلیون و ۳۰ هزار و ۴۰ دلار به وزن بیش از۲ میلیارد و ۱۲۴ میلیون ۹۹۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه کمتر از یک درصد و از نظر ارزش و وزن ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی این استان سیمان،کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، هیدروکربورهای حلقوی و میوه بوده است.

خاشی با اشاره به واردات قطعی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تعداد ۱۵ هزار و ۲۱ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۶۰۹ میلیون و ۴۴۵ هزارو ۸۰۹ دلار به وزن یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۰۰ تن تشکیل شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۵۵ درصد و از نظر ارزش ۳۵ درصد کاهش و از نظر وزن ۱۶ درصد افزایش یافته است.

وی، عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان برنج، مخلوط‌های گندم، جو، ذرت دامی، انبه، شکر و کنجد ذکر کرد و گفت: این اقلام از کشورهای روسیه، آلمان، برزیل، پاکستان، هند، استرالیا و چین وارد کشور شده اند.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرگ خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۵ هزارو ۳۵۲ نفر مسافر ورودی و ۵۴ هزار و ۳۶ نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری بهره‌مند شده اند.

وی افزود: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۷ درصد و خروجی ۸۲ درصد کاهش داشته که این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای مجاز سیستان و بلوچستان تردد کرده‌اند. 

خاشی بیان کرد: در۱۰ ماهه امسال ۱۷ هزارو ۸۹۹ فقره اظهارنامه به تعداد۳۲ هزارو ۴۹۳ کامیون به وزن۶۴۹ هزارو ۹۴۲ تن شامل گندم، برنج، تخم زیره، ادویه، قند و شکر از طریق گمرکات میلک،میرجاوه و چابهار به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و امارات متحده عربی ترانزیت شده است.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۴۱ درصد کاهش و از نظر تعداد کامیون و وزن چهار درصد کاهش داشته است.

کد خبر 40322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =