در توسعه صادرات باید پاسخ‌های نو برای پرسش‌ها پیدا کرد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در بحث توسعه صادرات باید پاسخ‌های نو برای پرسش‌های نو پیدا کرد، چرا که پاسخ های کهنه همیشه باعث مرگ تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و اقتصادها شده‌اند

محمدرضا مودودی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان با بیان اینکه با تلاش صنعتگران و با برداشته شدن تحریم‌ها، شاهد جهش در حوزه صادرات خواهیم بود، اظهار کرد: تحریم‌ها مانند دیواری بودند که در مسیر معمولی کشور گذاشته شده بود. نباید تصور کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها همه‌ چیز تمام شده بلکه پس از آن تازه فعالیت‌های جدید آغاز می‌شود و در مسیر معمولی رقابت قرار خواهیم گرفت.

 

وی با بیان اینکه نباید احساسی که نسبت به برداشته شدن تحریم ها داریم، به انتظار تبدیل شود، افزود: پس از برداشته شدن تحریم وارد بازارهای بین‌المللی خواهیم شد و باید سعی کنیم سهمی از آن بازارها را در اختیار بگیریم.

 

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه و تجارت ایران ادامه داد: در سال های گذشته تبلیغات منفی زیادی علیه ایران وجود داشت. اما آن تبلیغات منفی در روزهای پایانی قرارداد هسته‌ای، تبدیل به تبلیغات مثبت شدند و این یک فرصت است. اگر ما تدبیر لازم برای استفاده از این فضا را نداشته باشیم، این فرصت ها به تهدید تبدیل خواهد شد.

 

مودودی با بیان اینکه برای تولید رقابتی نیاز به فضای مستعد است، خاطرنشان کرد: دنیا نیز نسبت به این موضوع بی تفاوت نیست. در اینجا این پرسش مطرح می شود که راهبرد ما در دوران پساتحریم چه باید باشد؟ اگر نتوانیم به این پرسش پاسخ مناسبی دهیم، تمام این تبلیغات و فرصت‌ها می‌تواند به تهدید تبدیل شود.

 

وی با بیان اینکه در مثلث توسعه ای سه ضلع تعیین کننده کشور هدف، گروه کالایی و شرکت، وجود دارد، اظهار کرد: آیا باید با منابع محدودی که وجود دارد، از تمام کسانی که عنوان تولیدکننده و یا صادرکنندگان را دارند، به صورت یکنواخت حمایت کرد. آیا این راهبرد موثری است.

 

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه 56 شرکت ممتاز صادرات، 25 درصد صادرات غیر نفتی را انجام می‌دهند، اضافه کرد:در سال جاری در کنار حمایت از تولید، مسکن و کشاورزی، 200 میلیارد تومان برای کمک سود به بخش صادرات اختصاص پیدا کرده است و پیش بینی شده تا صادرکنندگان از محل این اعتبارات، واحدهای صادراتی 3300 تا 3500 میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌های عامل بگیرند.

 

وی گفت: 50 میلیارد تومان دیگر نیز برای تامین زیرساخت‌های نرم افزاری بحث توسعه صادرات مانند اعزام و پذیرش هیات‌ها، حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برندسازی و ... درخواست شده است.

 

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه و تجارت ایران با بیان اینکه در صورت عدم تشکیل زنجیره‌های صادراتی، احتمال دارد به اهداف مدنظرمان نرسیم، اظهار کرد: رقابت در دنیا تحت هیچ حمایتی نیست؛ هر زمان که حمایت پررنگ شده، رقابت تضعیف گشته و هر زمان که رقابت تقویت شده، حمایت ضعیف‌تر شده است.

 

مودودی با بیان اینکه اقتصاد کشور همچنان، اقتصاد بسته‌ا‌ی است، افزود: نباید تصور شود که با عضویت در سازمان تجارت جهانی(WTO) تولیدات داخل با آسیب مواجه خواهند شد، کدام کشور با عضویت در سازمان تجارت جهانی ضرر کرده است؟

 

وی تاکید کرد: برای نخستین بار در تاریخ کشور، در سال جاری تراز تجاری کشور مثبت بوده است. امسال 24 میلیارد و 121 میلیون دلار صادرات و 24 میلیارد و 70 میلیون دلار واردات وجود داشته است.

 

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اما آیا تراز تجاری منفی نشان دهنده ورشکستگی اقتصاد یک کشور است. کشورهائی هم‌چون آمریکا، فرانسه و ژاپن تراز تجاری‌شان منفی است.

 

مودودی با بیان اینکه نباید تا ابد به دولت به چشم طلبکارانه نگاه کرد، ادامه داد: مشکلات صادرکنندگان دولت، زیرساخت ها، کیفیت و قیمت نیست. بلکه مشکل دنیایی است که معطل نمانده است، مشکل دنیایی است که حتی به ‌نام‌های بزرگ اقتصادی نیز رحم نکرده است.

کد خبر 407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =