تجار مازندران جای پایشان را در بازار اوراسیا محکم کنند

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مازندران با اعلام این که بسترهای گسترش روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای میانه آماده است ، گفت: رقابت تجاری در این منطقه با سرعت در حال شکل‌گیری است و لازم است تجار مازندرانی جای پایشان را در بازار اوراسیا محکم کنند.

به گزارش اگزیم نیوز، اسرافیل امیری روز یکشنبه در گفت و گویی در پاسخ به پرسشی در باره وجود برخی موانع  بر سر راه فعالیت تجاری با کشورهای شمالی دریای خزر، افزود : تجارت و فعالیت اقتصادی مازندران و به طور کل تجار ایرانی در منطقه اوراسیا و حوزه اقتصادی «سی آی اس» (CIS) به لحاظ پیشینه پردست اندازی داشت و در تحلیل وضعیت موجود نباید این نکته را از ذهن دور داشت.

وی گفت: با وجود چنین پیشینه ای ، اما در سال های اخیر بسیاری از موانع به طور کامل برداشته و دست اندازها همواره شد و این بسترسازی با حمایت همه جانبه دولت و وزارت امور خارجه صورت گرفته است.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران توضیح داد : بسترهای سیاسی و همچنین مسیرهای دیپلماتیک برای تجارت با کشورهای شمالی حاشیه دریای خزر که قرابت تمدنی نیز با مردم مازندران دارند ، طی سال های اخیر گام به گام فراهم شده و در حال حاضر تقریبا تمامی موانع برداشته شده است و تنها کاری که باقی مانده این است که تجار ما آستین بالا بزنند و با شناخت نیازهای این بازار جدید و تلاش برای تامین این نیازها برابر استانداردهای تجارت بین المللی وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه مازندران دارای تولیدات متنوع و مطلوبی برای ارائه در بازار کشورهای حوزه شمالی دریای خزر است ، افزود : ما در وزارت امور خارجه تلاش کرده ایم تا تمامی این تولیدات را در قالب بسته های اقتصادی به سفارت خانه ها و کنسولگری های ایران در کشورهای شمالی از شرق اروپا تا آسیای مرکزی ارسال کنیم تا به فعالان اقتصادی این کشورها معرفی شود ، ولی این کافی نیست و خود بازرگانان هم باید با تهیه تولیدات استاندارد و مبتنی بر نیاز بازار ، با شرکای تجاری خود ارتباط برقرار کنند.

امیری بر فعال شدن دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی در تمامی کشورهای حوزه شمالی دریای خزر تاکید کرد و گفت : مازندران از بهترین ظرفیت و فرصت چه از لحاظ تنوع تولید و چه از لحاظ جغرافیایی برای تجارت با این کشورها برخوردار است ، ولی نیاز دارد فعالان اقتصادی به صورت جدی از این فرصت استفاده کنند.

هشدار در باره تعلل

وی با هشدار نسبت به بالا گرفتن رقابت های تجاری کشورهای خاوردور و غیر بومیان منطقه اوراسیا در بازار این ناحیه ، افزود : باید تجار مازندرانی و ایرانی این موضوع را جدی بگیرند و برای ورود به این بازارها وارد عمل شوند. نتیجه هرگونه تعلل و امروز و فردا کردن ، از دست دادن فرصتی است که دیگران از آن بهترین بهره برداری را می کنند.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران فراهم کردن زمینه گفت و گوهای چند جانبه بین تجار مازندرانی و مقامات و فعالان اقتصادی کشورهای شمالی دریای خزر به خصوص در حوزه اوراسیا را قدمی مهم در هموارسازی مسیر تجارت دانست و گفت: کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه و نمایندگی های آنان آمادگی دارند تا هرگونه مشاوره و راهنمایی اقتصادی مربوط به مسائل سیاسی، حقوقی و همچنین قوانین تجارت بین الملل را به تجار ارائه دهند.

وی تاکید کرد: توسعه زیرساختی مازندران برای تجارت این استان و تمام کشور با کشورهای اوراسیا و آسیای‌میانه بسیار چشمگیر است و نیاز دارد تا تجار از این زیرساخت ها نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

امیری گفت: روابط ما با اوراسیا اکنون کاملا رسمی و باز است و از این پس دیگر به فعالان حوزه تولید و صادرات بستگی دارد که از این بستر آماده چگونه استفاده کنند.

وی افزود: اکنون رقیبان جدی برای گسترش روابط تجاری با کشورهای حوزه اوراسیا وارد این منطقه شده اند و در حال تصاحب بازارهای آن هستند ، پس نیاز است فعالان اقتصادی مازندران بازنگری و توجه جدی به جایگاه  خود در این بازارها داشته باشند و نسبت به سهم بری خود از بازار این منطقه هرچه سریع تر اقدام کنند.

امیری بازار اوراسیا را دروازه دسترسی محصولات مازندران به بازارهای اروپایی دانست و تاکید کرد: مازندران محصولات با ارزشی دارد که برای چندین دهه در بازارهای اروپا دارای جایگاه شاخص بود ولی به دلیل تحریم ها از دست رفت و برای بازگشت به آن بازارها ، ورود از دروازه کشورهای اوراسیا تنها مسیر امن خواهد بود.

کد خبر 40834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =