افزایش ۱.۸ برابری شاخص بهای صادرات در ۹ ماهه ۹۹

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که شاخص بهای صادرات نسبت به رشد شاخص بهای تولیدکننده افزایشی ۱.۸ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تحولات قیمت در حوزه تولید، صادرات و مصرف در ۹ ماهه نخست امسال براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران پرداخته و نوشته است: شاخص بهای صادرات نسبت به رشد شاخص بهای تولیدکننده در ۹ ماهه نخست ۹۹ و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی ۱.۸ درصدی و نسبت به رشد شاخص بهای مصرف کننده ۲.۵ برابر شده است.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص بهای صادرات (۱۰۰=۱۳۹۵) در ۹ ماهه نخست امسال برابر با ۸۵۰ درصد، شاخص بهای تولیدکننده برابر با ۴۳۳.۱ درصد و شاخص بهای مصرف کننده نیز ۲۷۲.۴ درصد بوده است.

براین اساس، شکاف ایجاد شده بین شاخص قیمت تولیدکننده و شاخص قیمت صادرات که از پاییز ۱۳۹۷ آغاز شده بود، استمراری روز افزون داشته و در پاییز امسال تشدید شده است.

همچنین طی این مدت اثرات ناشی از شوک ارزی و تحریم بر افزایش شاخص بهای صادرات استمرار یافته و در بهار سال ۱۳۹۸ و پاییز ۱۳۹۹ تشدید شده است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نوشته است که شاخص بهای مصرف کننده اما روند افزایشی ملایم‌تری در مقایسه با روند سریع‌تر افزایش شاخص بهای تولیدکننده و شاخص بهای صادرات در فصول تابستان و پاییز امسال داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، محاسبه «شاخص بهای کالاهای صادراتی»، به منظور نشان‌ دادن تغییرات قیمت کالاهای صادراتی از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. ارقام شاخص بهای کالاهای صادراتی در سال‌های گذشته بر مبنای اطلاعات به دست آمده از عمده‌فروشانی بود که صادرات را انجام می‌دادند. اما از سال ۱۳۸۲، «شاخص بهای کالاهای صادراتی» براساس اطـلاعات اخـذ شـده از گمرک اعلام شده و تمامی اقـلام صادراتی را شـامـل می‌شود که توسط بانک مرکزی انجام شده و انتشار می یابد.

کد خبر 40846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =