فقر تولید و مونتاژ فناورانه درحوزه ساخت

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: حوزه ساخت ایران، خلاقانه و نوآورانه نبوده و در فقر فناوری و مونتاژ به سر می برد.

غلامرضا هوایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با انتقاد از رویکرد سنتی مهندسان کشورمان در ساخت سازه و ساختمان، اظهار داشت: بیشتر ساختمان سازها، همچنان از مصالح قدیمی و سنگین وزن استفاده می کنند به طوری که هیچ نوآوری فناورانه در تولیدات این بخش دیده نمی شود.

وی عدم استفاده از سیستم های سازه ای نوین را یکی دیگر از انتقادات وارده بر عملکرد مهندسان ایرانی دانست و گفت: با وجودی که در دانشگاه های کشور، آخرین روش های تولید مصالح و کارکرد آنها آموزش داده می شود؛ اما این روش ها در تولید و ساخت کاربردی ندارند.

این فعال بخش خصوصی وزن بالای مصالح را مشکل اصلی ساختمان های تولید شده دانست و گفت: حدود ۵۰ درصد از تولیدات داخلی حوزه ساخت، از نظر وزنی استاندارد نیست به طوری که ساختمان های ایرانی، سنگین ترین سازه های جهان به شمار می روند.

وی ادامه داد: وزن بالای سازه ها، نه تنها ایمنی شهرسازی و ساکنان ساختمان را به خطر خواهد انداخت بلکه ضمن کاهش عمر بنا، اقلیم و اکوسیستم منطقه را نیز در معرض نابودی زودهنگام قرار می دهد.

این کارشناس ساخت یادآور شد: فناوری مونتاژ سازه ها، بسیار کم هزینه و کاربردی است اما توسط پیمانکاران و مهندسان داخلی استفاده نمی شود و همین امر منجر به نبود مصالح کم وزن و سبک در کشور شده است.

رئیس انجمن مهندسی سازه، افزود: هرچند ایران از سوی غرب تحریم شده و نمی توان به برخی مصالح دسترسی داشت اما فناوری تولید آن در اختیار گروه های پژوهشی حوزه ساخت قرار دارد ولی از آنها در خطوط تولید استفاده نمی شود و همین امر کمبود مصالح مدرن در بازار را رقم زده است.

هوایی با اشاره به الزام ورود سرمایه بخش خصوصی در این حوزه، یادآور شد: البته این کمبود مصالح به نبود تمایل بخش خصوصی در جهت سرمایه‌گذاری است که منشاء در قوانین ساخت و ساز دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از قوانین سختگیرانه در مباحث تولید و ایمن سازی ساختمان ها، به وزارت راه و شهرسازی مرتبط بوده که باید در بسیاری از آنها بازنگری شود.

قابل ذکر است؛ ایران در کیفیت ساخت و ساز میان کشورهای منطقه وضعیت مطلوبی دارد؛ اما همین جایگاه در مقایسه با تمام کشورهای جهان، رتبه ای متوسط روبه ضعیف است.

کد خبر 41560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =