انعقاد قرارداد واردات ۶ میلیون دوز واکسن کرونا برای کارگران

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به انعقاد قرارداد خرید ۶ میلیون دوز واکسن توسط بخش خصوصی گفت: این واکسن ها با هدف تزریق به کارکنان بخش های تولیدی وارد می شود و شرکت های وارد کننده نیز هیچ منفعت اقتصادی از واردات این واکسن ها نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز(سه‌شنبه)و در بیست و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: با توجه به موج چهارم کرونا در کشور، بسیاری از بخش های اداری و خدماتی تعطیل و یا با پرسنل کمتری اداره می شود اما به دلیل اهمیت بخش تولید این بخش امکان تعطیل شدن در ایام کرونایی را ندارد لذا تولید باید کماکان با قدرت ادامه یابد.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تنها مساله‌ای که می‌تواند نگرانی‌ها درباره کرونا را از بین ببرد، تزریق واکسن است، افزود: با آغاز تزریق واکسن در بسیاری از کشورها، زندگی در این کشورها در حال عادی شدن است و یا به سمت عادی شدن در حرکت هستند اما در کشور ما به دلیل خرید دیرهنگام واکسن و همچنین موضوع تحریم ها نتوانسته ایم به اندازه کافی واکسن خرید کنیم و لذا در زمینه تزریق واکسن با تاخیر روبرو هستیم.

خوانساری با بیان اینکه براساس اخبار گفته می شود که تمام کادر درمان تا پایان هفته واکسینه می شوند، گفت: بنابراین تا زمانی که این واکسن به سایر اقشار جامع برسد زمان بر است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اتاق بازرگانی تهران به عنوان مسئولیت اجتماعی برای واردات واکسن با توجه به تاکید رئیس جمهور اقداماتی را انجام داد و با برگزاری جلساتی با واردکنندگان و تولیدکنندگان معتبر دارو در داخل کشور از آنها خواستیم که در این زمینه اقدامات موثری انجام دهند.

خوانساری گفت: در حال حاضر اکثر شرکت‌های سازنده واکسن کرونا، واکسن های خود را پیش فروش کرده اند و عملا بازار خالی از واکسن است اما با تجربه و تخصص شرکت های ایرانی قراردادهایی برای خرید واکسن منعقد شده و این شرکت ها موفق شده اند تا خرید ۶ میلیون دوز واکسن کرونا را منعقد کنند.

وی اظهار داشت: با انجام مراحل اداری فاز به فاز این واکسن های خریداری شده به کشور وارد می شود اما هدف واردات این واکسن ها بکارگیری این واکسن ها و در اصل تزریق این واکسن ها به کارگران بخش های تولیدی است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان به موضوع تولید، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری در جهت عمل به فرمایشات ایشان با واردات این واکسن و تزریق آن به کارکنان بخش های تولیدی مانع از ایجاد اخلال در امر تولید شویم.

وی گفت: واردات این واکسن ها توسط بخش خصوصی با ارز آزاد انجام می شود لذا انتظار داریم که صاحبان مشاغل، کارخانه ها هزینه ها را برعهده بگیرند و مانع تحمیل هزینه تزریق این واکسن ها به کارگران شوند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: شرکت های وارد کننده نیز هیچ منفعت اقتصادی از واردات این واکسن ها نخواهند داشت و این واکسن ها با قیمت تمام شده عرضه می شود.

خوانساری اظهار داشت: این واکسن ها با مجوز وزارت بهداشت وارد می شود و امیدواریم با نظارت ستاد ملی کرونا به طور کامل توزیع شود.

کسری بودجه باعث افزایش تورم نشود

خوانساری در ادامه با اشاره به آمار اعلامی صندوق بین المللی پول بیان داشت: این صندوق بطور میانگین رشد اقتصادی جهان را در سال ۲۰۲۱ پنج و نیم درصد پیش بینی کرده و رشد اقتصادی چین را ۸ درصد برآورد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: چین در بین کشورهای قدرتمند تنها کشوری بود که در سال ۲۰۲۰ علیرغم وجود کرونا رشد اقتصادی مثبت ۲.۳ درصدی را داشت در حالی که رشد اقتصادی آلمان در این سال به میزان ۵ درصد منفی داشت.

وی اظهار داشت: صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ را به میزان ۲.۵ درصد و تورم را ۳۹ درصد پیش‌بینی کرده که امیدواریم با کسری بودجه این تورم بیشتر نشود.

خوانساری افزود: رشد موجودی سرمایه خالص در سال ۹۸ برای اولین بار در کشور منفی شد و سرمایه گذاری نسبت به استهلاک منفی شد که یکی از عوامل اصلی آن بخش خروج سرمایه بود.

خریداری ۷۲۰۰ واحد مسکونی در ترکیه توسط ایرانی‌ها

وی اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ براساس آخرین گزارش معتبر از ترکیه ایرانی ها ۷ هزار و ۱۸۹ واحد مسکونی و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نیز هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در این کشور خریداری کرده اند که در اصل ایرانی ها اولین خریدار خارجی واحدهای مسکونی در ترکیه هستند. بعد از ایران نیز روسیه و عراق به عنوان خریداران واحدهای مسکونی در این کشور قرار دارند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: موضوع خروج سرمایه ها از ایران باید بطور جدی آسیب شناسی شود ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که سرمایه ایرانیان برای خریدهای این چنینی در کشورهای تاجیکستان و گرجستان نیز صرف می شود.

خوانساری با اشاره به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان پشتیبانی و مانع زدایی از تولید اظهار داشت: تنها علاج اقتصادی کشور بحث تولید است.

وی افزود: براساس گزارشات مختلف از مجلس و دولت اقداماتی توسط ستادهای مختلف در یک ماه اخیر ایجاد شد تا موانع از سر راه تولید برداشته و امیدواریم اقدامات جدی در این مورد انجام شود و این موضوع نیز در حد شعار باقی نماند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: مهمترین عامل بازدارنده در تولید بحث دخالت بیش از اندازه دولت در اقتصاد کشور و تصدی گرها است که عامل رکود و عدم رشد است زیرا تولید با این وضعیت نمی تواند رشد کند.

خوانساری با اشاره به تشکیل قرارگاه مرغ، بیان داشت: این موضوع نیز یکی از موارد دخالت دولت در امر تولید است و اگرچه ایران در زمینه تولید مرغ در دنیا تقریبا جزء ۱۰ کشور اول دنیا است اما با توجه به شرایط تولید برای این موضوع قرارگاه تشکیل می شود و علت آن هم دخالت دولت است.

وی افزود: تولید مرغ در ایران توسط بخش خصوصی است اما واردات مواد اولیه آن و توزیع این محصول توسط بخش دولتی انجام که این مسائل منجر به بروز مشکلات در بحث تولید و توزیع مرغ می شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: دور باطل ضابطه سازی نیز به تولید لطمه می زند و انصافا اگر قرار باشد شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها عملیاتی شود نیازمند یک عزم جدی در کشور هستیم.

وی افزود: مهمترین نیاز کشور بحث حفظ سرمایه های داخلی در کشور است تا از فرار سرمایه ها جلوگیری شود که این موضوع هم در صورت تقویت تولید و رفع موانع تولید فراهم خواهد شد.

خوانساری گفت: لذا اتاق بازرگانی تهران موانع اساسی بر سر راه تولید را به صورت مکتوب تدوین کرده که این موارد را برای اطلاع روسای قوا برای آنها ارسال می شود.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل و موانع اصلی تولید تورم است و در سال جاری پیش بینی ۳۹ درصد تورم را داریم که اگر کسری بودجه زیاد باشد قطعا این تورم افزایش خواهد یافت.

خوانساری گفت: از موانع دیگر تولید بحث ارز چند نرخی است که ضربه جدی به تولید می زند که در بودجه ۱۴۰۰ باز هم ارز چند نرخی و یا حداقل دو نرخی را خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: هدفمند نبودن یارانه نیز مانع جدی تولید است و براساس آخرین آمار سازمان انرژی جهانی یارانه انرژی که توسط ایران پرداخت می شود به میزان ۸۶ میلیارد دلار است که با دلار ۲۵ هزار تومانی، ایران هزاران هزار میلیارد تومان فقط یارانه سوخت می پردازد.

خوانساری بیان داشت: موانع دیگر نیز بر سر راه تولید در کشور وجود دارد که صدور بخشنامه ها و دستورالعمل  ها از جمله این مسائل است.  

کد خبر 42323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =