افت قیمت نفت با افزایش شیوع کرونا و کاهش تقاضا

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته تحت تاثیر شیوع گسترده کرونا در هند و ثبت جهش جدید این ویروس در کنار پیش بینی کاهش تقاضا، با افت قیمت همراه شد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، قیمت نفت چند ماهی است که در کانال ۶۰ دلاری در نوسان است. این نوسان بیش از هر چیز تحت تاثیر ویروس کرونا و نحوه کنترل آن قرار دارد.

موضوعی که بر تقاضای نفت به دلیل قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها در کنار کاهش سفرها تاثیر گذاشته و قیمت نفت را کاهش داده است.

با این حال، کاهش عرضه نفت از سوی کشورهای عضو اوپک پلاس (۱۳ کشور عضو اوپک به همراه ۱۰ کشور غیر اوپک تولید کننده نفت) در حدود یک سال گذشته، توانست تا حد زیادی به بازیابی قیمت نفت در بازارهای جهانی کمک کند. این در شرایطی است که طولانی شدن کنترل ویروس کرونا و واکسیناسیون نامتوازن در کشورهای جهان باعث شده تا آینده مهار این ویروس مشخص نباشد این موضوع همچنان تقاضا را با اما و اگرهایی همراه کرده است.

در کنار آن، جهش‌های گوناگون ویروس کرونا نیز کنترل آن را با مشکل روبرو کرده است. در آخرین مورد نیز جهش ویروس در هند، به عنوان سومین واردکننده نفت خام جهان، تقاضای نفت را تحت تاثیر قرار داده است.

این موضوع، قیمت نفت را تضعیف کرده و باعث شده تا طلای سیاه در معاملات هفته گذشته ارزان شود.

نفت برنت در حالی روز جمعه با قیمت ۶۶ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه به معامات هفتگی خود پایان داد که روز دوشنبه قیمت آن ۶۶ دلار و ۷۷ سنت بود که نشان‌دهنده افتی ۰.۹ درصدی است.

نفت شاخص آمریکا نیز با افتی ۱.۵ درصدی از ۶۳ دلار و ۱۳ سنت در روز دوشنبه به ۶۲ دلار و ۱۱ سنت در پایان معاملات روز جمعه رسید.

براساس این گزارش، قیمت نفت تا زمانی که آینده مشخصی برای تقاضا وجود نداشته باشد نمی‌تواند جهش قابل ملاحظه‌ای را ثبت کند. با این حال کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی و حرکت سرمایه‌ها به بازارهای کالایی مانند طلا و نفت از تضعیف بیشتر قیمت طلای سیاه جلوگیری کرده است.  

کد خبر 42423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =