دسترسی آسان‌تر تولیدکنندگان به مواد اولیه از منافع برجام است

نایب رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: از منافع برجام این است که دسترسی تولیدکننده به مواد اولیه بهتر می‌شود، به طور مثال ما برخی از مواد اولیه خود را به دلیل تحریم و سختی انتقال پول در بدترین شرایط و با هزینه بیشتر تهیه می‌کنیم که یک معضل است.

به گزارش اگزیم نیوز، «عبدالرضا حمیدی»به وضعیت تولیدکنندگان داخلی در دوران تحریم اشاره کرد و افزود: در دورانی که در تحریم شدید بودیم، شرکت های داخلی بسیاری از کالاهای استراتژیک صنعت نفت را تولید می کردند و موفق بودند.

وی اضافه کرد: اما اکنون نگران هستند که اگر تحریم ها برداشته شود، سیاست‌ها تغییر رویه داده و مجددا خرید خارجی صورت بگیرد که این امر، آسیب بسیار جدی به بخش خصوصی و تولید کشور وارد می کند.

حمیدی افزود: به طور کلی، در صورتی که برجام اتفاق بیفتد برای کشور مثبت است، اما باید مراقب افزایش خریدهای خارجی بود.

نایب رییس انجمن استصنا ادامه داد: اگر دریچه‌ای به سمت خارج از کشور باز شود، ممکن است مانند سال های ۹۰ و ۹۱ خرید خارجی افزایش پیدا کند و واردات جایگزین تولید داخل شود.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر به ویژه در دو سال اخیر ما شاهد بودیم که شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنعتی بزرگ کشور رشد کردند.

حمیدی با بیان اینکه مهمترین مشکل تولید، عدم حمایت است، افزود: تا زمانی که شعار سر لوحه کارها باشد، مشکلی حل نمی شود. بحث من این است که شعار که می دهیم، باید عملی باشد.

نایب رییس انجمن استصنا در پاسخ به این سوال که چه سیاستگذاری ها و اقداماتی در راستای استفاده حداکثری از برجام باید انجام شود، تاکید کرد: وزارت صنعت باید مسئولیت رفع مانع تولید و پشتیبانی از تولید داخل را به طور کامل برعهده بگیرد. کلمه تولید داخل و حمایت از تولید داخل سال هاست که مطرح است اما این امر به سختی ممکن است محقق شود. وزارت صنعت به عنوان بانی صنعت و مسئول این برنامه که برای صدور جواز واردات کالا مسئولیت شدید دارد، باید روی تقاضاهایی که برای صدور نیاز به مجوز دارند، دقت کند.

وی گفت: کالایی که در داخل تولید شده و باکیفیت هم هست، تحت هیچ عنوان و تغییر هویتی نباید اجازه واردات داشته باشد.

نایب رییس انجمن استصنا خاطر نشان کرد: این اتفاق کم و بیش، رخ می دهد،  واردکنندگان با هوشمندی ممکن است نام محصول را تغییر بدهند و مثلا کالای برقی را با نام کالای پزشکی وارد می کنند و این هشیاری وزارت صنعت را می طلبد که این موضوع را بررسی کند.

کد خبر 42665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =