۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
افزایش تجارت خارجی با احیای برجام

حجم تجارت خارجی ایران در طول سال گذشته با کشورهای دیگر ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار بوده که سهم صادرات کشورمان از این میزان بیش از ۶۷ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲۰ میلیارد دلار بوده که ۶۰ درصد وزن و ۵۸ درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به جهان را شامل می شود.

در این راستا آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفت و گو با اگزیم نیوز در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور گفت: از چند سال گذشته که تجارت خارجی شرایط خاص داشت و تعهد ارزی برای بازرگانان اعمال شد، تمرکز تجارت خارجی بر مبنای تجارت با کشورهای همسایه قرار داده شد.

بغزیان در خصوص برنامه های کشور با هدف افزایش تجارت خارجی گفت: با وجودی که ایران به خاطر وجود برخی مشکلات در بخش اقتصادی به عنوان هاب تجاری منطقه شناخته نمی‌شود و متاسفانه ظرفیت تجاری کشور مانند کشورهای دیگر از جمله امارات متحده عربی و غیره نیست که بتواند اعلام کند، افزایش ظرفیت خواهد داشت یا خیر، اما خوشبختانه بنگاه های اقتصادی و بازرگانان توانستند با وجود شیوع ویروس کرونا و تداوم تحریم های ظالمانه، حجم تجارت خارجی کشور را با دیگر کشورهای جهان تا یک نقطه قابل قبول ارتقا دهند.

وی با تشریح وضعیت تجارت خارجی کشور با همسایگان، گفت: ما به عنوان یک تولیدکننده موادغذایی، معدنی از جمله سیمان، گچ، آهک و لوازم خانگی می‌توانیم با گامی محکم و استوار با همسایگان وارد تجارت شده و به نوعی آن‌ها را شریک تجاری خود کنیم. در حال حاضر ایران با کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، عراق، کویت، قزاقستان، عمان، پاکستان، قطر، روسیه، ترکیه، ترکمنستان و عربستان دارای مرزهای آبی و خاکی است لذا توسعه تجارت در رویه های واردات و صادرات با این کشورها از هر نظر برای تجار و تولیدکنندگان دارای اهمیت است که مسئولان امر باید این فرصت را مغتنم شمرده و زمینه های توسعه همکاری با آنها را برای تولیدکنندگان فراهم کنند.

بغزیان در خصوص نارسایی های موجود در بخش تجارت نیز اظهار داشت: البته عدم اجرایی شدن برجام و تداوم محدودیت های ناشی از وجود تحریم، سبب شده که گاهی اوقات این کشورها از ترس بدقولی و عدم ترخیص کالا و قیمت بالا از همکاری به عنوان شریک تجاری با ایران خودداری کنند.

وی در خصوص نقش مثبت برجام در افزایش همکاری ها با شرکای تجاری گفت:‌ به نظر می رسد که با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها مشکلات این چنینی از سر راه تولید حذف شود و تجارت خارجی کشور بیش از پیش افزایش یابد.

بغزیان تصریح کرد: بیشترین حجم صادرات ایران به عراق با بیش از ۲۵ میلیون تن کالا به ارزش بالغ بر هفت میلیارد دلار و کمترین حجم صادرات نیز به ارزش هشت میلیون دلار به بحرین اختصاص داشته است. همچنین در سال ۹۹ نزدیک به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد دلار کالا از کشورهای ۱۵ گانه همسایه وارد کشور شده که ۴۳.۵ درصد وزن و ۳۶.۵ درصد کل واردات کل از کشورهای جهان را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه اصلی ترین مبادی واردات ایران از کشورهای همسایه پس از امارات متحده عربی متعلق به ترکیه و روسیه است، اظهار داشت: بیشترین حجم واردات ایران از کشورهای همسایه متعلق به امارات متحده عربی با بیش از پنج میلیون تن کالا به ارزش بالغ بر ۹ میلیارد دلار و کمترین میزان نیز مربوط به بحرین به ارزش ۹۴۶ هزار و ۸۰۸ دلار بوده است.

کد خبر 42977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =