افزایش ۳۹ درصدی قیمت کالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی در حالی سال گذشته به ۳۹ درصد رسید که ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به این بخش اختصاص داده شده بود.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز(سه‌شنبه)در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، افزود: براساس گزارش مرکز آمار سال گذشته تورم برای خانوارهای روستایی ۴۰ درصد، برای دهک‌های یک تا چهار ۴۰.۸ درصد و نرخ تورم برای دهک دهم ۳۶.۵ درصد بود که نشان می‌دهد برخلاف آنچه شعار داده می‌شود یارانه‌ها بیشتر بین دهک‌های پردرآمد تقسیم شده است.

وی افزود: هر اندازه توزیع یارانه‌ها هدفمند باشد برای اقتصاد کشور و عدالت اجتماعی مناسب‌تر است و اثر آن در سفره‌های مردم بیشتر مشخص می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: براساس نظرسنجی‌ که وزارت صنعت از ۹۵۰ کارآفرین درباره مشکلات تولید انجام داد، نبود ثبات اقتصادی مهمترین چالش و مشکل تولید بود که انگیزه را برای سرمایه‌گذاری کاهش داده و موجب فرار سرمایه از کشور و همچنین انتقال سرمایه به بازارها و فعالیت‌های غیرمولد شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته تورم کشور ۳۶.۴ درصد بوده و بیشترین زیان متوجه سپرده‌گذاران شده است، در حالی که نرخ سود بانکی ۱۶ درصد بود سال گذشته دلار ۶۰ درصد، مسکن ۸۰ درصد، سکه ۸۳ درصد و بورس ۱۵۰ درصد بازدهی داشته‌اند.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه برای واردات ۶ میلیون دوز واکسن توسط سه شرکت بخش خصوصی هماهنگی‌های بین المللی انجام شده بود، اظهار داشت: به علت قوانین دست و پاگیر اداری حاکم بر وزارت بهداشت، برای واردات واکسن دچار وقفه زمانی شدیم و نتوانستیم برای ۶ میلیون دوز واکسن گشایش اعتبار کنیم.

وی افزود: وقفه زمانی ناشی از قوانین حاکم بر سازمان غذا و دارو سبب شد ۶ میلیون دوز واکسن خارجی از سوی تامین‌کنندگان به فروش برود، هرچند شرکت‌های ما اخیرا منابع جدیدی پیدا کردند که در این باره نهاد ریاست جمهوری کمک کرد که امیدوارم بتوانیم هرچه سریعتر این واکسن‌ها را وارد کنیم.

 خوانساری با اشاره به آغاز فرایند انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و مناظره‌های انتخاباتی نامزدها، گفت: مناظره‌ها به شکلی باشد که داوطلبان ریاست جمهوری برنامه‌های خود را بگویند، زیرا بد و بیراه گفتن مشکلی از کشور حل نمی‌کند بنابراین نامزدها باید در مناظره‌ها از برنامه‌های خود دفاع کنند.

رئیس اتاق تهران گفت: از صدا و سیما می‌خواهیم میزگردی با حضور کاندیداها و صاحب‌نظران مطرح اقتصادی، اجتماعی و دیگر عرصه‌ها تشکیل دهد تا نامزدها در حضور کارشناسان برنامه‌های خود را مطرح کنند و از این طریق ما و مردم راحت‌تر بتوانیم به جمع بندی برسیم.

خوانساری با بیان اینکه تا هفته گذشته تقریبا هیچیک از چهره‌های مطرح برای نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور نکرده بودند، گفت: در دقایق پایانی افراد مطرح آمدند و ثبت نام کردند البته از آنجا که در کشور حزب ما وجود ندارد افراد با وجود اینکه در مصدر امور قرار می‌گیرند، اما پاسخگو نیستند و حرف‌های انتخاباتی آن‌ها هم بیشتر شعار است تا عمل.

وی گفت: سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه در کشور پرداخت می‌شود که اگر بر ۸۰ میلیون ایرانی تقسیم کنیم ماهانه به هر نفر میلیون‌ها تومان پرداخت می‌شود که این موضوع عادلانه نیست و در اقتصاد نمی‌چرخد بنابراین باید ببینیم نامزدها چه برنامه‌ای برای هدفمند کردن یارانه‌ها دارند؟

کد خبر 43055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =