نظام بانکی برای رهایی از فساد نیاز به شفافیت دارد

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که شفافیت در نظام بانکی کشور سبب کاهش برخی از مشکلات تحت عناوین فساد و رانت خواری می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، «مهرداد گودرزوند چگینی» روز سه‌شنبه با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانک، گفت: یکی از موضوعات اساسی و تخصصی کشور شفافیت نظام بانکی است که سبب کاهش برخی از مشکلات تحت عناوین فساد و رانت خواری در کشور می‌شود.

نماینده مردم رودبار با تاکید بر اینکه گزارش کمیسیون اقتصادی ناظر بر شفافیت اطلاعات نظام بانکی کشور است، ‌ افزود: بخش زیادی از مشکلات امروز کشور اقتصادی و در اخلال در نظام بانکی و پولشویی همچون ارز و مسکن است که اگر به درستی کنترل نشود، مشکلات عدیده‌ای در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اصلاح ماده ۲۱ قانون مکرر درباره اصلاح نظام پایانه‌های فروشگاهی،  اظهار داشت: با حل شدن این موضوع بخشی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. البته ممکن است قوانین متعددی در این باره وجود داشته باشد که این قوانین جامعه نیست.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه برخی از مردم از روی اجبار حساب‌های جاری متعددی دارند اما برخی دیگر با هدف رانت‌خواری حساب‌های زیاد را ایجاد کردند، ‌ تصریح کرد: رسیدگی به این موضوع سبب جلوگیری از فساد خواهد شد و راه‌های گریز مفسدان را می‌بندد

«سید ناصر موسوی لارگانی» نماینده مردم فلاورجان در مجلس هم در این باره گفت: بانک مرکزی تنها نهاد حاکم بر سیستم بانکی است که وظیفه نظارت را به درستی انجام نداده است و حاکمیت دقیقی بر سیستم بانکی نیست و این عدم نظارت راه‌های کلاهبرداری، اختلاس و فساد در سیستم بانکداری را باز گذاشته است.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: موضوع دوم ذینفعان از تراکنش‌های بانکی هستند که باید مجلس شورای اسلامی برای آنها تعیین تکلیف کند تا امکان اقدامات سلیقه‌ای از سوی دولت‌ها در این باره گرفته شود.

وی اضافه کرد: با تصویب طرح کمیسیون اقتصادی مجلس مشکلات سیستم بانکی مرتفع خواهد شد و همه اقتصاددانان، کارشناسان و مراجع محترم در حوزه علمیه قم دعوت می‌کنیم نظرات کارشناسی خود را برای طرح بانکداری در بانک مرکزی اعلام کنند و قطعاً نظرات آنها سبب افزایش شفافیت مالی می‌شود.

پیش از این طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در دستور کار روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و نمایندگان با ۱۹۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۵۰ نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت کرده بودند.

کد خبر 43067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =