آل اسحاق: خط آهن شلمچه -بصره موجب رونق صادرات خواهد شد

مسئولان ارشد اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق مزایای اقتصادی خط آهن شلمچه-بصره را تشریح کردند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خط راه آهن شلمچه - بصره یک طرح قدیمی است که با ۱۷ کیلومتر مسیر ریلی کشور ایران و عراق را به هم متصل می‌کند.

وی افزود: این خط ریلی در اقتصاد دو کشور ایران و عراق بسیار تأثیرگذار خواهد بود و پس از گذشت زمانی کوتاه اثرات مثبت آن به کشورهای دیگر منطقه نیز تسری پیدا خواهد کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با یادآوری روند طی شده برای ایجاد خط ریلی بین ایران و عراق، عنوان داشت: مدت‌ها قبل توافقی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور همسایه (عراق) برای ایجاد یک مسیر ریلی صورت گرفته بود که در مسیر عملیاتی شدن قرار نمی‌گرفت که با همت دولت‌های کنونی دو کشور، این مسیر مهم ارتباطی در حال شکل گیری نهایی است.

آل اسحاق در پایان تأکید کرد: ایجاد مسیر ریلی بین ایران و عراق (شلمچه-بصره) موجب افزایش و رونق صادرات بین دو کشور و سایر کشورهای منطقه خواهد شد.

خطوط ریلی بین ایران و عراق به نفع کشورهای منطقه است

در همین راستا، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در گفت و گو با اگزیم‌نیوز ضمن اشاره به اهمیت ایجاد مسیر ریلی بین ایران و عراق، عنوان داشت: خط آهن بین ایران و عراق که از شلمچه به بصره متصل خواهد شد، دارای دو ویژگی منحصر به فرد در بخش های «تجاری و مسافربری» است.

سیدحمید حسینی بیان داشت: همه ساله تعداد زیادی زائر بین دو کشور تردد می‌کنند که ایجاد یک سفر ریلی برای مسافران هر دو کشور امنیت بالا و آسودگی به دنبال خواهد داشت.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به گسترش مسیر ریلی بین کشورهای همسایه از طریق خط آهن شلمچه به بصره، بیان داشت: ایجاد خط آهن جدید بین ایران عراق، کشورهای «ترکیه» و در آینده نزدیک «سوریه» و حتی «عربستان» را نیز در یک مسیر ریلی قرار خواهد داد که همین امر موجب گسترش «توریسم» و «مبادلات تجاری» بین کشورهای منطقه خواهد شد.

حسینی با تشریح مشکلات موجود در ارسال کالا به عراق، بیان داشت: بخشی از سیستم حمل و نقل کالا از سوی کامیونداران عراقی شکل می‌گیرد که همین امر باعث ایجاد برخی مشکلات برای طرف ایرانی شده که با اتصال خط ریلی بین دو کشور، مشکلات مرتبط با بارگیری و مدت زمان ارسال کالا مرتفع خواهد شد.

وی گفت: خط آهن شلمچه-بصره حتی موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا بین دو کشور از طریق قطارهای باری و همچنین عاملی برای رونق صادرات در منطقه خواهد شد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در بخش پایانی این گفت و گو در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که بخشی از مبادلات تجاری از مسیر کرمانشاه به عراق نیز پس از مدتی به شلمچه منتقل شود، بیان داشت: مسیر کرمانشاه به عراق به دلیل دسترسی به مناطق کردنشین عراق دارای ویژگی منحصر به فرد خود است، اما قطعا با ایجاد یک مسیر ریلی از سمت کرمانشاه به عراق نیز شاهد گسترش صادرات و همچنین رفت آمدهای توریستی و تجاری بین دو کشور خواهیم بود.

کد خبر 43095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =