شتاب بیشتر در واردات با اجرایی شدن ترخیص اعتباری

رییس کل گمرک ایران می‌گوید ترخیص اعتباری هنوز به طور کامل اجرایی نشده و با اجرایی شدن آن واردات کالاها رشد و شتاب بیشتری خواهند یافت.

مهدی میراشرفی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره ترخیص کالا از گمرکات به ویژه اجرایی شدن ترخیص اعتباری و درصدی، گفت: عمدتا صاحبان کالا تا زمانی که از تامین و تخصیص ارز خود اطمینان حاصل نکنند، تمایلی به ترخیص و اظهار کالای وارداتی خود ندارند.

وی افزود: برای تسهیل امر تجارت خارجی و واردات کالاهای اساسی، از اواخر سال گذشته یکسری تصمیمات اتخاذ شد که از جمله آنها ترخیص کالا به صورت اعتباری بود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه چنانچه ترخیص درصدی کالاها اجرایی شود، روند ترخیص کالاهای اساسی سرعت و شتاب بیشتری خواهد یافت، اظهار داشت: متاسفانه این مکانیزم آنچنان که باید و شاید اجرایی نشده است؛ با این حال و با وجودی که ترخیص درصدی اجرایی نشده، روند ترخیص کالا نسبت به مدت مشابه قبل، کندتر نشده است.

رییس کل گمرک گفت: از اول فروردین ۱۴۰۰ تا پایان روز بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه واردات کالا با ۲۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵.۶ میلیارد دلار رسیده است. همان‌طور هم که می‌دانید عمده کالاهای وارداتی ایران، بیشتر کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای واسطه تولید هستند.

میراشرفی با بیان اینکه نیازمند اجرایی شدن ترخیص اعتباری کالاها هستیم، تصریح کرد: در خصوص واردات کالا غیر از کالاهای اساسی نیز که بیشتر متوجه نهاده ها یا ماشین آلات خط تولید هستند، گمرک با توجه به اختیارات اخذ شده نسبت به ترخیص کالاها تا ۹۰ درصد اقدام کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رییس کل گمرک با استفاده از تسهیلات موجود در ماده ۴۲ قانون امور گمرکی، یکسری از گشایش‌هایی را برای واردات کالا در جهت حمایت از تولید از سال گذشته داشته است و تمامی این مسائل را می‌تواند در رشد ۲۸ درصدی واردات طی ۶۶ روز نخست امسال مشاهده کرد.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما در واردات مربوط به تحریم‌ها می‌شود زیرا به منابع مرغوب ارزی خودمان دسترسی محدودی داریم و این موضوع باعث کند شدن روند واردات شده است.

رکود ترخیص واکسن کرونا

میراشرفی در خصوص روند ترخیص واکسن کرونا، گفت: گمرک در خصوص تمام کالاهای مربوط به پیشگیری، مقابله و واکسیناسیون به طور تحقیقی در دنیا رکورد گذاشته است.

وی افزود: عمده کالاهای وارداتی در این خصوص حمل هوایی دارند و از هواپیما به طور یکسره با حداقل اسناد ترخیص می‌شوند. بدون اغراق این کالاها به ویژه واکسن‌های وارد شده در کمتر از یک ساعت ترخیص شده‌اند که این موضوع کمک به سزایی به عزیزان فعال در حوزه سلامت است.

کد خبر 43097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =