صدور ۱۵۰ بخشنامه مخل صادرات در سال گذشته/ برنامه‌ریزی برای کاهش قوانین و مقررات

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵۰ بخشنامه برای محدودیت صادرات به گمرکات ابلاغ شده است، از برنامه‌ریزی برای کاستن از قوانین و مقررات موجود با هدف حمایت از تولید و صادرات خبر داد.

مهدی میراشرفی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، یکی از دلایل عمده کُندی صادرات و واردات کالا در گمرکات کشور را تعدد قوانین و مقررات دانست و اظهار داشت: تنها در بحث مقررات در سال گذشته، ۱۵۰ بخشنامه مختلف و بعضا متناقض به گمرک ابلاغ شد که این موضوع نشان می‌دهد به طور میانگین هر دو روز کاری یک بخشنامه به گمرک ابلاغ شده است.

وی افزود: تعدد قوانین و مقررات و صدور بخشنامه‌های مختلف لطمات جبران ناپذیری را به صادرکنندگان و تولیدکنندگان می‌زند و امیدوار هستیم که با مباحث در شرف تدوین، مقررات‌زدایی شده و به ویژه در زمینه صادرات شاهد کاهش قوانین و مقررات باشیم.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه شاهد بودیم که متاسفانه روند گذشته استمرار داشته و تنها ۱۱ بخشنامه محدودیت کننده صادرات به گمرکات ابلاغ شده و هنوز آهنگ صدور بخشنامه و دستورالعمل‌ها کُند نشده است.

رییس کل گمرک ادامه داد: یکی از پیچیده‌ترین تجارت خارجی دنیا مربوط به ایران است زیرا که بیشترین تعدد قوانین و مقررات را داریم. در ایران بیش از ۱۰ هزار قانون داریم که یک هزار مورد آن مربوط به تجارت خارجی است. همین طور ۲۵ سازمان و نهاد مختلف در بحث تجارت خارجی ذی‌مدخل هستند و شاهد مدیریت واحد مرزی در این بخش نیستیم.

میراشرفی تاکید کرد: اولویت اول ما کمک به تولید و به ویژه صادرات است و پیگیر هستیم تا با اولویت صادرات و واردات مواد اولیه تولید، یکسری از قوانین و مقررات را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تغییر قوانین در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست اما می‌توان تا حد امکان مقررات را کاهش داد تا تجارت خارجی کشور تسهیل شود؛ این موضوع می‌تواند اقدام موثری در جهت حمایت از تولید باشد.

کد خبر 43101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =