۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
بلاک‌چین تهدید یا فرصت برای سوئیفت؟

بلاک‌چین با داشتن دفتر توزیع شده و توانایی فعال کردن معاملات با حداقل هزینه ها، تهدیدی محسوس برای سیستم های انتقال وجوه مرزی است و هیچ یک از این سیستم‌ها بیشتر از سوئیفت، کنسرسیومی از بانک‌ها که عمده معاملات جهانی را مدیریت می‌کنند، تهدید نمی‌شوند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سیستم پیام رسانی سوئیفت از طریق سیستم پیام رسانی خود، انتقال بین بانکی را در سراسر جهان امکان پذیر می‌کند. چنین نقل و انتقالات پرداخت فرامرزی امروزه بخش مهمی از سیستم بانکی است. فناوری بلاکچین همچنین انتقال های پولی فرامرزی به صورت غیرمتمرکز را امکان پذیر می کند. این بدان معناست که بانک‌ها از طریق یک شبکه مستقیماً به یکدیگر متصل شده و معاملات مستقیماً تأیید می شوند.

طبق گفته بانک سرمایه گذاری کردیت سوئییس، صنعت پرداخت های مرزی سنتی برای ایجاد اختلال رسیده است. این بانک در سایت خود منتشر کرده است: "سیستم های پرداخت بین بانکی مانند سوئیفت  قدیمی، انعطاف ناپذیر، کند و به طور فزاینده ای مستعد حملات سایبری هستند در حالی که بانک ها تحت فشار زیادی برای کاهش هزینه ها و محافظت از داده های مشتری در برابر هکرها هستند، که بلاکچین می تواند  جایگزینی برای آنها باشد. ظهور سیستم های رقیب مبتنی بر بلاکچین، مانند ریپل که در حال حاضر بیش از ۷۵ بانک به عنوان اعضای خود در اختیار دارد، نیز به مسائل کمک نمی کند. بانک های بزرگی مانند جی پی مورگان  (JPM) نیز شبکه هایی را برای توسعه سیستم های پرداخت فرامرزی مبتنی بر فناوری بلاک چین در میان خود ایجاد کرده اند.

سوئیفت و بلاکچین

با توجه به شباهت موجود در فناوری های هر دو سیستم پرداخت، منطقی است که سوئیفت در مورد بلاکچین تحقیق کند. در واقع، شبکه پیام رسان خود پروژه های بلاکچین را آغاز کرده است. این کنسرسیوم در ماه ژانویه اثبات مفهومی را برای آزمایش سازگاری پایگاه داده ها برای پرداخت های مرزی در زمان واقعی اعلام کرد. در ماه اوت، این پروژه اهداف خود را برآورده کرد. اما این موفقیت با یک موفقیت همراه بود. دامین وندروکن، رئیس تحقیق و توسعه سوئیفت در مصاحبه با کوین دیسک گفت که راه حل آن نیاز به بازنگری اساسی در زیرساخت های بانک هایی دارد که قبلاً در راه حل های متمرکز سرمایه گذاری کرده اند. اختلافات بین سوئیفت و بلاکچین در دو کنفرانس رقابتی که هفته گذشته همزمان برگزار شد، به شدت در تضاد بود. یکی از کنفرانس ها توسط ریپل و دیگری توسط سوئیفت  برگزار شد.

آیا این به معنای پایان سوئیفت است؟

به طور حتم، سهم پیام های مبتنی بر پرداخت در اکوسیستم سوئیفت حتی در حال کسب سهم از معاملات امنیت و خزانه داری در حال کاهش است.

کشش برای محصول جدید و جذب درآمد از جریان‌های متناوب به این معنی است که سوئیفت ممکن است به جای منسوخ شدن در دنیای بلاک چین، خود را دوباره اختراع کند. بدون شک در سیستم های پرداخت بین المللی بر مبنای بلاکچین سوئیفت می تواند به عنوان یکی از زنجیره های پرداخت باشد.

سیدحسن حسینی

مشاور بانکداری دیجیتال و پرداخت‌های بین الملل

کد خبر 43110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =