با رفع تحریم ها، شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌ و رونق صادرات و واردات کشور خواهیم بود

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: با به روز کردن قوانین صادراتی کشور مطابق با استانداردهای بین المللی و رفع تحریم‌ها، به طور قطع شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌ و رونق صادرات و واردات کشور خواهیم بود.

متولیان تجارت خارجی ایران در چند سال اخیر، تمرکز بر توسعه تجارت باهمسایگان را در دستور کار قرار داده‌اند و در سال جاری نیز قصد دارند که این سناریو را ادامه دهند اما با توجه به آمارهای سال گذشته، به‌نظرمی‌رسد برای فتح بازار همسایگان همچنان راه درازی در پیش است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران روز جمعه در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: کشور ایران به دلیل داشتن ذخایر فراوان نفت، گاز و مواد معدنی، پتانسیل بالایی برای صادرات دارد، اما متاسفانه طی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

فریال مستوفی با بیان اینکه تا امروز مهمترین بخش صادراتی کشور را حوزه نفت تشکیل داده است، افزود: به علت اینکه در این سال ها برنامه‌ای برای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی نداشتیم، صادرات کشور برپایه نفت متمرکز شده تا حدی که اقتصادمان دولتی محور شده است.

وی در خصوص تبعات نامطلوب تحریم بر بخش های مختلف اقتصادی کشور اظهار داشت: وجود تحریم‌ها نه تنها مانع از دستیابی دولت و بنگاه‌های اقتصادی در تحقق توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی و عدم رقابت با دیگر کشورها بلکه وجود موانع متعدد دست و پاگیری اداری مانع از حضور قوی کالاهای غیرنفتی ایران در بازارهای منطقه شده است.

مستوقی بازنگری در قوانین و مقررات داخلی را با هدف تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی ضروری دانست و گفت: عدم ثبات اقتصادی و وجود تحریم‌های داخلی در کنار تشدید تحریم‌های غربی مشکلات اقتصادی کشور را تا حدی تشدید کرده که تاکنون نتوانسته‌ایم، هیچیک از برنامه‌ها را اجرائی و عملیاتی کنیم و مصوبات دولت در این بخش همچنان روی کاغذ باقی مانده است.

وی تصریح کرد: در توافقنامه‌های بین المللی نیز ضعیف ظاهر شدیم که یکی از دلائل آن عدم عضویت در گروه ویژه اقدام مالی پولشویی(اف.ای.تی.اف)است، بنابراین باید گفت حتی اگر تحریم‌ها هم رفع شود اما کشور عضو اف.ای.تی.اف نشود، مراودات اقتصادی تجاری رفع نخواهد شد. بنابراین بهترین راه برای توسعه تجارت ایران با کشورهای همسایه به خصوص عراق و افعانستان عضویت در موسسات مالی و بین المللی معتبر دنیا است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های صادراتی را ایجاد و قیمت و کیفیت محصولات داخلی را با هدف توسعه صادرات اصلاح کنیم، افزود: البته سال گذشته بعلت افزایش قیمت ارز ارزش کالاهای صادراتی تا حدودی رقابتی‌تر شد اما بخاطر کاهش نرخ ارز در سال جاری این نرخ ها هم کمی تنزل یافت.

مستوفی گفت: اگر مذاکرات وین به نتیجه خوبی برسد اما قیمت ارز خیلی کاهش نیاید، قیمت رقابتی بهتری برای صادرات خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در ایران شاهد تورم بیش از ۴۰ درصد هستیم که باید تعدیل شود، اظهار داشت:‌ در کشورهای عراق و افغانستان که وضعیت اقتصادی بدتری نسبت به ما دارند، توانسته‌اند تورم خود را کنترل کنند اما در ایران، صادرکنندگان نه تنها درگیر نرخ تورم شدید بلکه با سود بانکی بالا مواجه هستند که این امر باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات ایرانی و حذف امکان رقابت آنها با سایر کشورها خواهد شد.

وی بیان کرد: از آنجا که تولیدات ایران صادرات محور نبوده برای برداشتن گام محکم در این مسیر نه تنها باید قوانین و مقررات صادراتی کشور را با موازین بین المللی این بخش تطبیق دهد بلکه کیفیت محصولات تولیدی باید افزایش دهد و قیمت ها را نیز رقابتی کند.

مستوفی در خصوص تبعات مطلوب احیای برجام بر تجارت خارجی کشور افزود: از آنجا که تحریم‌های ظالمانه غرب از سال های قبل مشکلاتی نظیر قطع ارتباط سیستم بانکی ما با دنیا را سبب شده و این موضوع نیز محدودیت های عدیده‌ای را برای حضور در بازارهای جهانی به وجود آورده و دور زدن تحریم ها هزینه های جانبی ما در بخش اقتصادی را بیش از پیش تشدید کرده، با رفع آن بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه باید روابط خود را با دنیا بهبود بخشیده و موازین تجاری دنیا را رعایت کنیم، ادامه داد: هیچ کشوری از جمله کشور ما نمی تواند به صورت تنهایی حرکت کند. ایران کشوری با پتانسیل بالاست که توان جذب سرمایه گذاری سنگین، همان گونه که در گذشته داشت را دارد پس باید از این امکان بهره گیری کند.

کد خبر 43111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =