سالانه پنج میلیارد دلار کالا از ایران به سلیمانیه صادر می‌شود

استاندار سلیمانیه عراق گفت: با وجود برخی مشکلات در عراق و شیوع کرونا، در حال حاضر پنج میلیارد دلار کالا در سال از مرزهای۶ گانه ایران به استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، هه وال ابوبکر روز دوشنبه در نشست هماهنگی اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقد شده استان کردستان و سلیمانیه عراق که در سال ۱۳۹۸ به امضا رسید، اظهار داشت: صادرات کالا از ایران به استان سلیمانیه، در سال ۱۳۹۸، ۲ میلیارد دلار بود که اکنون و با وجود مشکلات زیاد و شیوع کرونا، به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده و این مهم نشان از رونق صادرات در منطقه دارد.
وی اضافه کرد: با وجود شیوع کرونا، مرزهای استان سلیمانیه عراق با ایران بسته نشد و ارتباطات و مبادلات تجاری و اقتصادی بین طرف ایرانی و عراقی بیشتر شد که نشان از همکاری و ارتباطات دوستانه بین ۲ کشور دارد.
استاندار سلیمانیه عراق با بیان اینکه بخاطر همکاری ایران و صادرات مرتب کالا از ایران به اقلیم کردستان، نه تنها کاهش نیافت بلکه بیشتر شد، اضافه کرد: اکنون کالا در استان سلیمانیه و اقلیم کردستان، به اندازه کافی وجود داشته و از کیفیت آن نیز کاسته نشده است.
ابوبکر اجرایی نشدن تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین استان کردستان و سلیمانیه عراق را ناشی از شیوع کرونا، تغییر دولت‌های مرکزی و حکومت اقلیم کردستان عراق، ناامنی‌های موجود، وجود داعش و شهید شدن سردار سلیمانی دانست و یادآور شد: با این وجود کارهای خوبی توسط مسوولان استان سلیمانیه و اقلیم کردستان عراق برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه های منعقد شده سال ۱۳۹۸ انجام شده است.
وی با بیان اینکه چهار هزار پروژه در استان سلیمانیه و بخاطر شیوع کرونا و مشکلات موجود متوقف شده است، اظهار داشت: با این وجود ارتباط و مبادلات تجاری با ایران و استان کردستان برای ما بسیار مهم است و برای توسعه آن تلاش می‌کنیم.
آمادگی برای توسعه مرز سیرانبند و بین المللی کردن آن، اتصال راه آهن همدان سنندج به استان سلیمانیه، استفاده از امکانات و دانش مهندسان ایرانی، همکاری برای اجرای منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه با توجه به نیازها، از دیگر مواردی بود که استاندار سلیمانیه بر آن تاکید کرد.

در پایان این نشست استاندار سلیمانیه مجسمه یادبود موزه سلیمانیه مربوط به یک هزار و ۳۰۰ سال قبل را به بهمن مرادنیا استاندار کردستان هدیه داد.

در این نشست روند اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در سال ۱۳۹۸ از جمله جذب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه، تسهیل سرمایه‌گذاری برای ایجاد ذوب آهن سقز، اتصال راه‌آهن همدان سنندج به مرز باشماق و شهر سلیمانیه و دریای مدیترانه، کاهش عوارض و تعرفه گمرکی در مرز باشماق، تردد مسافر از مرز سیرانبند بانه، بازگشایی بازارچه سیف، تسهیل صدور مجوز ویزای کاری در عراق، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به عراق مورد بررسی قرار گرفت و ۲ طرف ایرانی و عراقی بر تلاش برای به نتیجه رساندن تفاهم‌نامه‌ها تاکید کردند.

کد خبر 43241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =