تولیدکنندگان مشکلی برای ترخیص مواد اولیه از گمرک ندارند

مدیرکل صمت استان تهران گفت: سال ۹۷ با بحران ارزی روبرو شدیم، بی‌ثباتی در رویه تخصیص ارز وجود داشت ولی به تدریج با تثبیت شدن ارز، ترخیص بهتر شده و کلیه واحدهای تولیدی می‌توانند تا ۹۰ درصد کالاهای موجود خود را در گمرک به صورت اعتباری ترخیص کنند و مشکلی برای ترخیص مواد اولیه نیست.

به گزارش اگزیم نیوز، یدالله صادقی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با فعالان صنعت شهرستان دماوند که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و تعدادی از صنعتگران در سالن اجتماعات فرمانداری دماوند برگزار شد، اظهار داشت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان تهران فعال است که این ستاد، ۴۸ جلسه در سال قبل با ریاست استاندار تهران و ۲۴۰ جلسه در تمام روزهای کاری غیر تعطیل برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه برای واحدهایی که متقاضی وام هستند کمیته اعتبارات و برای واحدهایی که در پرداخت دیون و اقساط بانکی با بانک مشکل دارند کمیته وصولی به صورت دو یا سه بار در هفته برگزار می شود، افزود: مصوبات در این جلسات تا ۹۰درصد اجرایی می شود؛ سال گذشته بیش از یکهزار مصوبه داشتیم که ۸۷ درصد آن مصوبات عملی شده که تنها در مرکز استان بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شهرستان ها نیز با دستور استاندار تهران، فرمانداران اختیار دارند که جلسات را تشکیل دهند، خاطرنشان کرد: براساس مواد۶۱، ۶۲ و ۶۳ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور، جایگاه ستاد تسهیل، قانونی است و تصمیماتش در چارچوب مقررات کشور، لازم الاجرا است.

صادقی بیان داشت: اخیرا با هماهنگی دادستانی تهران، کمیته حمایت قضایی تشکیل شده که حتی اگر سازمان و یا دستگاهی به مصوبات قانونی ستاد تسهیل عمل نکند و یا حتی اختلافاتی با واحدهای تولیدی و اداری ایجاد می شود، پرونده ها به دادستانی ارسال و دادستانی از باب ترک فعل ورود میکند و با دستگاهی که حق و حقوق تولید کننده را نمی‌دهد، برخورد می شود.

مدیر کل صمت استان تهران گفت: صدور جواز تاسیس حداکثر ۷۲ ساعت بطول می انجامد و برای پروانه بهره برداری نیز نهایتا یک ماه طول می‌کشد تا تولید آزمایشی صورت گیرد و کارشناسان تاییدیه صادر کنند.

وی گفت: محدودیت استقرار صنعت در درون شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را داریم که برخی دوستان تقاضا دارند که دراین حوزه پروانه صادر شود که با توجه به محدودیت و عدم امکان، به ناچار پروانه بهره برداری شخص دیگری را احیا کنند و یا تغییر نام می دهند که این فرآیند طولانی است.

این مقام مسئول درخصوص ترخیص کالاها از گمرک نیز بیان داشت: به تولیدکنندگان قول می دهیم ظرف یک هفته مشکل را حل کنیم؛ تسهیلاتی که گمرک برای ترخیص کالا قائل می شود، تابع مصوبات ستاد اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار کشور است و اخیرا نیز تصمیمات خوب گرفته شده است.

وی همچنین درخصوص وام نیز گفت: بطور کلی ۱۳۸۷میلیارد تومان سرمایه درگردش و ۳۸۷میلیارد تومان در قالب بازسازی و نوسازی و تکمیل طرح های نیمه تمام که ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی براساس شاخص های وزارتخانه تعریف کرده در سال ۹۷مصوب و ابلاغ گردید و در سال ۹۸اجرایی شد ولی تخصیص آن در حد ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

مدیر کل صمت استان تهران افزود: منابعی که امسال برای قرار دادن در اختیار صنعتگران اعلام شده، علاوه بر منابع داخلی بانک ها که بیش از ۵هزار میلیارد تومان در سال است، از طریق رونق تولید هم برای سرمایه در گردش و هم برای تکمیل ماشین آلات و هم برای طرح، وام داده می شود ولی ممکن است برای تکمیل طرح با توجه به اینکه پرداخت کوتاه مدت است، استقبال کمتر دیده می شود.

صادقی تصریح کرد: روزانه ۷۰۰ ثبت سفارش انجام و ۷۰درصد ثبت سفارشات کشور در استان تهران انجام می‌شود؛ تولید کنندگان نیز برای مواد اولیه و ماشین آلات هیچگونه محدودیتی ندارند.

ضرورت توجه به ایجاد زیرساخت ها در شهرک‌های صنعتی پیش از واگذاری اراضی

مهدی حیدری، فرماندار شهرستان دماوند نیز در این جلسه اظهار داشت: وظیفه دعوت از سرمایه گذاران و استقبال از آنها بر عهده فرمانداران است، در حالی که اتخاذ تصمیمات اساسی و ارائه خدمات مهمی همچون واگذاری اراضی توسط دیگر سازمان‌های استانی است که فرمانداران نقشی در آن ندارند.

وی با بیان اینکه درخواست ما این است که مدیران استانی و کشوری نظرات و درخواست‌های شهرستانی را برای جذب سرمایه‌گذاران در اولویت قرار دهند، افزود: مدیران محلی و منطقه‌ای اشراف بیشتری بر نیازها دارند و اگر به سیاست‌های شهرستانی توجه نشود، احتمال ایجاد مشکلات بسیار زیاد است.

حیدری گفت: زیرساخت‌هایی همچون برق، گاز، آب و مخابرات از مهم‌ترین نیازهای اولیه به شمار می رود که باید پیش از واگذاری اراضی در شهرک‌های صنعتی ایجاد شوند.

فرماندار دماوند افزود: در خصوص همراهی دستگاههای اجرایی با صنعتگران، شرکت برق منطقه‌ای استان عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است که امیدواریم در سالی که باید توجه بیشتری به رفع موانع تولید شود، شاهد تحرک جدی از سوی این شرکت باشیم.

کد خبر 43254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =