وزارت خارجه با حمایت از تجار ایرانی، بستر توسعه صادرات را فراهم کند

نمایندهٔ مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت خارجه در عدم حمایت از تجار ایرانی در خارج از کشور، گفت: در حال حاضر بدنه این وزارتخانه برای اعزام رایزن بازرگانی با هدف توسعه مراودات تجاری به کشورهای دیگر خیلی کم است که این دیدگاه باید اصلاح و به روز شود.

محمد صفایی دلوئی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره موانع موجود بر سر راه فعالیت صادرکنندگان بخصوص نبود زمینه‌های حمایتی مناسب از آنها، اظهار کرد: در بحث مشوق های صادراتی به جز حذف مالیات بر ارزش افزوده؛ خدمات دیگری به صادرکنندگان ارایه نمی‌شود. برای مثال اگر تجار ایرانی در زمینه صادرات کالا در گمرکات کشورهای همسایه با مشکل مواجه شوند، وزارت خارجه نمی تواند هیچ کمکی به آنها بکند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس با انتقاد از بی تفاوتی وزارت امور خارجه در کمک به توسعه صادرات و مبادلات تجاری با کشورهای دیگر بخصوص همسایگان، تاکید کرد که این وزارتخانه باید رایزنی های لازم را با هدف بهبود وضعیت صدور کالا و همکاری های تجاری با کشورهای مختلف انجام دهد.

وی با ذکر برخی از مشکلات موجود در گمرکات ایران با کشورهای عراق و افغانستان، گفت: بارها پیش آمده که در زمینه حمل و نقل و مسائل مرتبط با صدور کالا از مبدأ ایران چالش‌هایی برای صادرکنندگان در گمرکات این کشورها به وجود آمده که وزارت خارجه تنها نقش ناظر را در حل این نارسایی ها بازی کرده اما باید برای رفع و یا کاهش این معضلات تدابیر مناسب تری اتخاذ کند.

نیاز به رایزن بازرگانی داریم

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کم توجهی وزارت امور خارجه در تعیین رایزن بازرگانی با هدف رونق صادرات ایران با دیگر کشورها، سئوال کرد چرا دستگاه سیاست خارجی در زمینه بکارگیری رایزن بازرگانی جدی نیست و برای تحقق این امر مهم مسئولیتی برای خود متصور نیست، برای مثال علی‌رغم رابطه تجاری مناسب ایران با «چین» حتی برای این کشور نیز رایزن بازرگانی در نظر نگرفته است.

وی سهم رایزن‌های بازرگانی را در گسترش روابط تجاری میان کشورهای مختلف بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: این مسئول اقتصادی متخصص و فعال در سفارتخانه ایران نه‌ تنها امور مربوط به تجارت بین‌الملل، صادرات و واردات را رسیدگی می‌کند، بلکه می تواند سایر نارسایی ها و مشکلات اقتصادی مرتبط با کشور خود و کشور میزبان را برطرف کند.

مناطق آزاد تبدیل به گذرگاه واردات شده‌اند

صفایی در پاسخ به این سئوال که آیا مناطق آزاد تجاری توانسته‌اند نقش تسهیل‌گر خود در صادرات را این سالها به نحو مطلوب انجام دهند یا خیر، بیان داشت: با وجودی که قرار بود این مناطق سکوی صادرات شوند، اما همین مناطق تبدیل به گذرگاه وارداتی شده‌اند که عده‌ای سوداگر با استقرار در این مناطق ضمن کسب درآمد، خسارت زیادی به اقتصاد ملی وارد کرده‌اند.

این نماینده مجلس در ادامه با انتقاد از شرایط نامناسب شبکه توزیع کالا در کشور، گفت: به جرأت می‌توان مدعی شد که یک شبکه توزیع یکپارچه در کشور وجود دارد، متاسفانه روحیه همکاری و استفاده از تعاونی‌ها در کشور وجود ندارد و همین موضوع سبب شده تا بیشتر تولیدات بخش کشاورزی و یا سایر بخش‌ها به صورت انفرادی و حتی از طریق واسطه ها و دلالی در کشور توزیع شود که این امر نیز در نهایت مشکلات تولیدکننده و مصرف کننده را تشدید کرده است.

کد خبر 43268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =