حریری از افزایش تعداد مناطق آزاد بدون توجه به ایجاد زیرساخت ها انتقاد کرد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از رشد قارچ گونه مناطق آزاد تجاری در کشور انتقاد کرد و گفت: هرچند برخی از فشارهای محلی باعث ایجاد این مناطق در نقاط مختلف کشور می شود ولی برای توسعه و گسترش این مناطق نه تنها کار کارشناسی نیاز است بلکه باید به زیرساخت های موجود در این مناطق توجه شود.

مجیدرضا حریری روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ضرورت بررسی سهم مناطق آزاد تجاری در اقتصاد کشور، گفت: باید مشخص شود که سهم این مناطق در کل صادرات چقدر است، اگرچه به نظر می‌رسد به جز منطقه ویژه اقتصادی عسلویه، سایر مناطق آزاد عملکرد مثبتی در صادرات نداشته‌اند.

وی اضافه کرد: شکل گیری بیشتر مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی براساس فشارهای محلی و امور غیرکارشناسی بوده و همین امر سبب رشد بی ضابطه این مناطق در کشور و در نتیجه زیان آن هم متوجه دیگر نقاط کشور شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه ضمن تشریح بخشی از مشکلات موجود در حوزه صادرات، اظهار داشت: نه تنها در این مدت حمایت های صادراتی روبه کاهش گذشته بلکه کسری بودجه کار را به جایی رسانده که جوایز صادراتی نیز دیگر به صادرکنندگان اعطا نمی‌شود.

وی در خصوص مشکلات مشوق های صادراتی پرداختی در سه دهه اخیر، گفت: اشکال بزرگ آن مشخص نبودن جهت و سمت تشویقی این جوایز بوده به این معنا که تسهیلات تشویقی برای همه بخش‌های صادرات به صورت یکسان اعمال شده به طوری که سیاست‌های تشویقی از منطق کافی برخوردار نبوده‌ است.

حریری با آسیب‌شناسی بحث حمایت از صادرکنندگان، بیان داشت: سیاستگذار باید علاوه بر طرح‌های تشویقی، سیاستهای تنبیهی را نیز در قبال آن دسته از صادرکنندگان که کارنامه قابل قبولی نداشته‌اند، اعمال کند.

وی با انتقاد از سیاست معافیت مالیاتی در قبال صادرات، تصریح کرد: متاسفانه برخی از صنایع به دلیل معافیت مالیاتی موجود ترجیح می‌دهند که تولیدات خود را در اختیار صنایع پایین دستی قرار ندهند و بخاطر معافیت مالیاتی موجود خود اقدام به صادرات کنند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در پایان از تعرفه‌های مختص به واردات نیز انتقاد کرد و گفت: اعمال برخی تعرفه‌های سنگین برای واردات، کار را به جایی رسانده که بخشی از تولیدکنندگان حمایت دائمی پیدا کنند که نتیجه این حمایت نیز باعث شده تا خروجی مثبتی در این بخش شکل نگیرد.

کد خبر 43363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =