رضایی: سقوط ارزش پول ملی، درد مشترک همه مردم است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه پیشتر نیز نسبت به سقوط ارزش پول ملی هشدار داده است، گفت: سقوط ارزش پولی ملی درد مشترک ما و همه فعالان اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، محسن رضایی که به عنوان دومین نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع اعضای اتاق‌های سه‌گانه بازرگانی، تعاون و اصناف حضور یافته بود، در سخنانی افزود: درد مشترک همه ما اقتصاد است. تنها کسی که در ۲۰ سال اخیر به فریاد اقتصاد رسیده من هستم.

وی افزود: در سال ۱۳۶۰ زمانی که برای عملیات فتح‌المبین آماده می‌شدیم، گفتم عزیران من، ما این جنگ را پیروز می شویم و مطمئن باشید بعد از جنگ ما را محاصره شدید می‌کنند و ما را به انزوا می‌کشانند. طی این سال‌ها بسیار تلاش کردم که به این نقطه نرسیم، اما رسیدیم. وظیفه ما آن است که امروز اجازه ندهیم ایران در این نقطه متوقف شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دهه ۱۳۹۰، دهه فرصت‌های از دست رفته برای اقتصاد کشور بود به نحوی که میانگین رشد اقتصادی کشور در دهه ۱۳۹۰ صفر بوده است؛ در حالی که، میانگین رشد تورم ۲۴ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه کیک اقتصاد ایران در حال کوچکتر شدن است، افزود: از شما بازرگانان عزیز تقاضا دارم اجازه ندهید دولت‌های گذشته تکرار شوند. همه ما در شکل‌گیری این وضعیت مقصریم. بیاییم صادقانه مسائل را به گردن هم نیندازیم. دست برادرانه به هم بدهیم و اجازه ندهیم اشتباهات بیش از این تکرار شود. این مساله باید از دولت آغاز شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من در ماه‌های اول دولت، قانون بهبود محیط کسب‌وکار را اجرایی می‌کنم و با کمک شما آن را اصلاح خواهم کرد. من جایگاه واقعی بخش خصوصی را احیا می‌کنم.

وی درباره برجام و الحاق به FATF گفت: نمی‌توانیم خودمان را از جهان و جامعه جهانی جدا کنیم. به دلیل بسته بودن اقتصاد ایران، نمی‌توان آن رابطه‌ای که دیگران دارند را ما هم داشته باشیم، اما به هر حال در جامعه جهانی هستیم و این یک واقعیت است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا و دیگر قدرت‌ها حاضر به پذیرش نقش ایران در منطقه نیستند، افزود: منفعت بین‌المللی و ملی در تقابل با هم قرار گرفته‌اند. ما باید راه هم‌زیستی و تعامل میان این دو را پیدا کنیم. من معتقد به رابطه عقلانی هستم؛ رابطه عقلانی که به ثمر بنشیند. این رابطه و فشار آمریکا و اروپا را قبول نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری میدان و دیپلماسی را از یکدیگر قابل جدا شدن ندانست و گفت: اگر غنی‌سازی را نداشتیم، آمریکایی‌ها به جمع ۳ کشور اروپایی ملحق نمی شدند. غنی‌سازی باعث پیوستن آمریکا به مذاکرات شد. بدون میدان نمی‌توان دیپلماسی داشت. میدان بدون دیپلماسی هم به هدر دادن فرصت‌هاست.

برجام را ادامه خواهم داد

رضایی گفت: من دیپلماسی کاغذی را واقعی می‌کنم. آمریکایی‌ها من را می‌شناسند. من اگر به یک رابطه واقعی همراه با منفعت برای مردم برسم، هیچ کوتاهی نمی‌کنم. در دولت من مذاکرات برجام ادامه پیدا خواهد کرد. آمریکا تحریم‌ها را بردارد، ما هم پای تعهدات‌مان هستیم.

وی اظهار داشت: سیاست‌ خارجی ما در محیطی سرگردان است؛ یک بار به سمت اروپا، یک بار به سمت چین و یک بار به سمت همسایه‌هاست. دکترین سیاست خارجی ما مشخص نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما قدرت بین الملل نیستیم. ما به اسم اهرم کردن تعبیری دارم. ما برای رسیدن به خواسته‌های‌مان نیاز به اهرم کردن داریم. این اهرم، ایران منطقه‌ای است. ایران منطقه‌ای، ایرانی است که در منطقه هم در زمینه امنیت و هم در زمینه تجارت حضور دارد.

رضایی تصریح کرد: اگر در سوریه صلح سازی کردیم، بلافاصله تجار ما هم باید بتوانند به سوریه بروند، نه اینکه تجار عربستان و ترکیه جای ما را بگیرند. ما دنبال جنگ نیستیم، ما دنبال بازدارندگی و ثبات در امنیت ملی کشور هستیم. بدانید بدون اقتدار نمی‌توانیم زندگی کنیم. ما از طریق ارتباط‌ ‌مان با منطقه، روابط‌ مان با دنیا را تنظیم می‌کنیم.

اختیارات بدون مرز دولت در اقتصاد، گلوگاه فساد است

وی با طرح این سوال که گلوگاه‌های فساد در داخل کشور کجاست؟، اولین گلوگاه فساد، اختیارات بدون مرز دولت در اقتصاد است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نقش من بعد از دفاع مقدس، سیاست گذاری و مشورت بوده است. من را با سیاست‌های تنظیم شده در مجمع ارزیابی کنید که سیاست‌های اصل ۴۴ نمونه آن است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: رابطه دولت با اقتصاد باید تنظیم شود؛ دولت‌ها حق ندارند هر بار بر سر کار می‌آیند، مدیران اقتصادی را تغییر می‌دهند. دولت صرفا می‌تواند مدیران سیاسی را تغییر دهد. دولت در بازارها نباید مداخلات قیمتی کند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل سازمان بازرسی دولت در مبارزه با فساد، راهکار من برای مقابله با فساد است. قوه قضائیه وظیفه خود را انجام دهد، اما دستگاه‌های دولتی هم نیازمند یک نظام نظارت و مبارزه با فساد هستند.

شان تولیدکننده باید شان مجاهد فی‌سبیل‌الله باشد

وی با بیان اینکه شان تولیدکننده باید شان مجاهد فی‌سبیل‌الله باشد، تصریح کرد: در اتاق در بسته نمی‌توان برای تولید و اقتصاد و فساد تصمیم گرفت. دست دولت باید در مجوزها و تصمیم‌های خلق‌الساعه کوتاه شود. این خود یک راه کار مبارزه با فساد است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیشگیری را ضرورت مبارزه با فساد دانست و افزود: نظام چندنرخی ارز خود منشا فساد است. نظام تخصیص منابع باید در این زمینه شکل گیرد. نظام تخصیص منابع ملی باید بهینه شود.

رضایی گفت:۴۰ میلیون نفر را باید حمایت مالی کنیم. یارانه‌ها را اگر درست پرداخت کنیم، نیازی به تحت فشار گذاشتن تولیدکننده برای تامین منابع مالی دولت نیست. تخصیص بهینه منابع دولتی می‌تواند سالانه ۱۰ میلیارد دلار به بودجه دولتی اضافه کند و دیگر نیازی به افزایش مالیات نیست. این شدنی است.

کد خبر 43483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =