عمده‌ترین کالاهای صادراتی و وارداتی ایران در ۲ ماهه ۱۴۰۰

عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران در ۲ ماهه ۱۴۰۰ بنزین، پلی‌اتیلن، متانول، شمش از آهن و فولاد و کالاهای مربوط به صنایع فولادی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، بررسی آمارهای منتشر شده توسط گمرک نشان می‌دهند طی دوماهه نخست ۱۴۰۰ حدود ۱۶.۹ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۳ میلیارد دلار ار ایران به سایر کشورها صادر شده و حدود ۵.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار نیز وارد شده است. ارزش صادرات و واردات ایران طی دو ماهه نخست ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۴۸ درصدی و ۲۹.۵ درصدی همراه بوده است.

صادرات ایران در این مدت ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که عمدتاً شامل بنزین، پلی‌اتیلن، متانول، شمش از آهن و فولاد و صنایع فولادی می‌شود.

این حجم از کالاهای صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۷ درصد و از حیث ارزش ۴۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

پنج مقصد نخست صادراتی ایران نیز به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده‌اند.

عمده‌ترین کالاهای وارداتی

ایران همچنین در ۶۲ روز نخست امسال حدود ۵.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار از کشورهای مختلف دنیا وارد کرده است.

عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران نیز طی این مدت، ذرت دامی، روغن خام سویا، روغن آفتابگردان، شکر، کنجاله، گندم، جو، دانه سویا و برنج بوده‌اند.

آمارهای گمرک نشان می‌دهند که عمده‌ترین مبادی وارداتی ایران نیز به ترتیب کشورهای امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس بوده‌اند.

افزایش ۱۴۲ درصدی ترانزیت کالا

همچنین در ۲ ماهه نخست امسال ۱.۸۴ میلیون تن کالا از طریق ایران ترانزیت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کارشناسان اعتقاد دارند با پایان یافتن راه‌آهن رشت به آستارا و تکمیل کریدور شمال به جنوب و اتصال هند به کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی و همچنین روسیه، حجم ترانزیت از طریق ایران به شدت افزایش خواهد یافت.

کد خبر 43615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =