ضرورت تمرکز بر بهره گیری از بازارهای مالی کشورهای همسایه

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: از آنجا که به خاطر عدم پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی پولشویی(اف.ای.تی.اف) و تشدید تحریم های ظالمانه غربی ها بخصوص آمریکا، توسعه مبادلات بازرگانی کشور بلحاظ محدودیت های امور بانکی در عرصه‌های بین‌المللی با مشکل مواجه شده، می توان با بهره گیری از بازارهای مالی کشورهای همسایه بستر لازم را برای توسعه همکاری های اقتصادی فراهم کرد.

جلیل مختار روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه فشاری زیادی بر مردم وارد کرده است، افزود: در شرایطی که به دلیل تشدید تحریم ها، حجم مبادلات بین‌المللی کاهش یافته و کشور در بخش صادرات با مشکلات متعددی مواجه شده، می توان توسعه تجارت با همسایگان را بعنوان یکی از راه‌های برون‌رفت کشور از وضعیت فعلی در نظر گرفت.

وی بر لزوم بهره گیری بیشتر از اشتراکات منطقه‌ای در توسعه مبادلات اقتصادی تاکید و تصریح کرد: تمرکز بر گسترش حضور در بازارهای هدف در منطقه با اصلاح سیاست ها و مقررات بازرگانی کشور با هدف تسهیل در دور زدن تحریم‌ها و رفع محدودیت‌های اقتصادی و بانکی، نه تنها سبب افزایش حجم صادرات انواع کالا بلکه باعث خروج کشور از شرایط نامناسب اقتصادی خواهد شد.

مختار، موقعیت استراتژیک کشور در منطقه و قرارگیری ایران بین دو دریا و دسترسی آسان به آب‌های آزاد جهان را از ویژگی های خیلی مهم در توسعه مراودات بازرگانی با دنیا ذکر کرد و ادامه داد: ایران چه در مرزهای آبی و چه خاکی می‌تواند براساس مزیت‌‎های بومی هر منطقه، بازارهای اقتصادی مشترک ایجاد کند که بدون اعمال محدودیت‌های بین‌المللی، رونق منطقه‌ای در اقتصاد ایجاد و افزایش ارزآوری را برای کشور فراهم کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان نمونه در شهرهای آبادان، خرمشهر و منطقه اروندکنار هم مرز آبی و هم مرز خاکی مشترک با عراق وجود دارد که این ویژگی فرصتی مغتنم برای ایجاد بازارهای مشترک اقتصادی و حتی تجارت با این کشور است.

مختار ادامه داد: البته پیش از همه‌گیری کرونا در منطقه تجاری اروند شاهد رونق بالا و گردش اقتصادی زیادی در توسعـۀ صنعت توریسم و حتی در ثبت سفارش کالاهای خارجی بودیم که بلحاظ تشدید اپیدمی کرونا بخش زیادی از این مزایا از بین رفته است.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی دقیق و واقعی براساس داشته‌های سرزمینی و اصلاح نگرش در بخش تجارت و اقتصاد کلان با تأکید بر بهره گیری از بازارهای مالی کشورهای همسایه از جمله مواردی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده و هست و باید برای تحقق آن اهتمام ورزید. ‌

کد خبر 43644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =