بازگشت سرمایه به کشور با احیای برجام

یک کارشناس مسائل اقتصادی پیش بینی کرد: با احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام»نه تنها سرمایه گذاری ها در کشور تقویت و ثبات در بخش های مختلف اقتصادی ایجاد خواهد شد، بلکه این امر می تواند نقش موثری در بازگشت سرمایه به کشور ایفا کند.

سیدمرتضی افقه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، درخصوص تبعات مطلوب احیای برجام بر تجارت خارجی، افزود: هنگامی که آمریکا عهدشکنی کرد و از انجام تعهدات خود در قالب برجام خارج شد، ایران نه تنها در تجارت با همسایگان خود دچار مشکل شد بلکه نتوانست مبادلات تجاری خود با دیگر کشورها را تداوم بخشد.

وی ادامه داد: با وجودی که در مواردی هم توانستیم تحریم ‎ها را دور بزنیم اما به دلیل خروج از اتحادیه گروه ویژه اقدام مالی پولشویی(اف.ای.تی.اف)نتوانستیم وجوه دریافتی را از طریق نظام بانکی وارد کشور کنیم که همین موضوع باعث شد سود میلیاردها دلار طلب های ما عاید دیگر کشورها شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز امیدواری کرد که با بازگشت به برجام ضمن زنده کردن حداقل بسترهای ایجاد شده در بخش تجارت در گذشته، بتوان امکان افزایش فرصت های شغلی؛ رشد سرمایه گذاری و افزایش درآمدهای ارزی را فراهم کرد.

افقه در مورد چشم انداز خود از تجارت خارجی کشور، گفت: تردیدی نیست که ما به شدت نیازمند و مجبور به رفع تحریم ها هستیم چرا که در سه دهه بعد از جنگ نتوانستیم اقتصاد خود را از وابستگی شدید به دیگر کشورهای دنیا دور کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور و معیشت مردم بسیار آسیب پذیر شده است، افزود: متاسفانه برخی از افراد سعی دارند، وانمود کنند مشکلات فعلی کشور ناشی از تحریم های خارجی نیست و عمده دلیل آن داخلی است؛ بله ریشه اصلی بسیاری از مشکلات داخلی است و یکی از دلایل اصلی آن در سه دهه گذشته ناکارآمدی ‎های حاکم بر تصمیمات بوده که باعث شده در شرایط فعلی در مقابل تحریم ها بیشتر آسیب پذیر شویم.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: در حال حاضر تصور اکثر اقتصاددانان و عامه مردم این است که اگر مشکلات تحریم برطرف نشود، کشور در آینده به احتمال زیاد دچار گرفتاری های بیشتر اقتصادی خواهد شد.

افقه ادامه داد: اگر دولت آینده، اصولگرا باشد که در این مدت برای رقابت با دولت فعلی بیشترین مخالفت ‎ها را داشت، به طور قطع ناچار است که برجام را زنده کند و به عضویت اتحادیه گروه ویژه اقدام مالی پولشویی بپیوندند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: هم ‎اکنون کشور در شرایطی قرار دارد که نمی ‎تواند خود را از تجارت خارجی محروم کند زیرا اکنون متغیرهای اقتصادی در بخش تولید و مصرف به مراودات خارجی نیاز دارند پس باید مشکلات سیاسی خود را با دنیا حل کنیم تا بتوانیم روابط تجاری خود را با دیگر کشورها بهبود بخشیم.

کد خبر 43649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =