اقتصاد کشور با تولید صادرات محور نجات پیدا می کند

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وجود تنگناها و ناهمواری‌های متعدد بر بخش های مختلف اقتصادی، گفت: تنها راه نجات و برون رفت کشور از شرایط نامطلوب اقتصادی فعلی، تمرکز بر توسعه تولید صادرات محور است.

کامران ندری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: اگرچه تولید صادرات محور امری مطلوب و مهمتر از آن دارای ارزش بالایی می باشد، بنابر این بر کسی پوشیده نیست که برای جذب بازارهای بین المللی، پیروزی در رقابت با رقبای خارجی بسیار مهم است، اما لازمه تحقق این موفقیت داشتن کالاهای با کیفیت و دارای قیمت مناسب است.

وی نقش بسیار زیاد تورم و مشکلات موثر بر امر تولید را در این زمینه یادآور شد و افزود: تورم مسئله‌ای نیست که بتوان آن را در کوتاه مدت رفع کرد اما به طور قطع می توان با اتخاذ راهکارهای مناسب با هدف شناسایی و پیشگیری از سوءاستفاده مستقیم و غیرمستقیم برخی از اشخاص و شرکت‌ها از امکانات دولتی، تورم را کنترل و آن را تعدیل کرد.

ندری گفت: در ابتدا باید برای کنترل و مهار تورم مواردی را که دولت جهت حمایت و رفع مشکلات اقدام به خلق پول می کرد، شناسایی و برطرف کرد، ضمن آنکه با حمایت از اشخاصی که در دوران کرونا با ضرر و زیان های سنگین مواجه شدند، جلوگیری از ورشکست شدن شرکت‌ها، تأمین کسری بودجه و غیره می توان عوامل رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم را تا حدود زیادی از بین برد.

وی با بیان اینکه چارچوب سیاست پولی و بودجه دولت باید اصلاح شود، ادامه داد: در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا به طور عمده از نرخ بهره برای کنترل نرخ تورم استفاده می‌کنند اما در سیاست گذاری پولی ایران بهره گیری از نرخ بهره قابل استفاده نیست.

ندری بیان کرد: اگر بانک مرکزی دنبال این است که چارچوب سیاست‎گذاری مدرن و نوین مرسوم در دنیا را در ایران مورد استفاده قرار دهد باید به سمتی حرکت کند که بتوان روی نرخ بهره، سیاست گذاری کرد و آن را در جهت صحیح اقتصاد کشور هدایت کرد.

وی با اشاره به اینکه تعدیل نرخ تورم در کوتاه مدت عملی نخواهد شد، اظهار داشت: انجام اصلاحات ساختاری در رابطه با بودجه دولت، ناترازی‌ بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی از عوامل موثر در از بین بردن نرخ تورم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا بازار سرمایه آمادگی تأمین مالی تولید را دارد، گفت: باوجودی که متأسفانه بازار سرمایه متکی به بازار سهام شده اما اگر بازار بدهی در کشور عمق بیشتری پیدا کند و برای تحقق این نوع سرمایه گذاری‌ها و سرمایه گذاری های زیربنائی اوراق منتشر شود و از آن طریق، تأمین مالی سرمایه گذاری صورت پذیرد، بسیار خوب است اما متاسفانه بازار سرمایه در این حوزه‌ها توسعه‌ای نداشته و تنها به خرید و فروش سهام اکتفا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه آمادگی تأمین مالی لازم برای بخش تولید را ندارد، افزود: در حال حاضر عمده تأمین مالی بخش تولید از طریق دریافت تسهیلات از بانک ها صورت می گیرد که این نوع تأمین مالی تنها منجر به تشدید رشد نقدینگی و تورم شده است.

ندری در همین ارتباط تاکید کرد: لازم است برای تامین منابع مالی مورد نیاز بخش تولید از امکانات بازار سرمایه در کنار بهره گیری از تسهیلات بانکی استفاده تا از این طریق مشکل تورم و آثار و تبعات منفی بلندمدت ناشی از تامین مالی بانکی، برطرف شود.

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که اهمیت خط آهن شلمچه_بصره در مناسبات تجاری ایران و عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها که به سرمایه‌گذاری زیربنائی معروف هستند، برای اقتصاد لازم است، درمجموع هر سرمایه‌گذاری زیربنایی که تجارت و بازرگانی را تسهیل کند مطلوب است به شرط آنکه منابع آن از محل خلق پول و رشد نقدینگی تأمین نشده باشد.

ندری با بیان اینکه انجام سرمایه‌گذاری زیربنایی خوب است اما اکنون برای تحقق تامین منابع در کشور با محدودیت مواجه هستیم، اظهار داشت: این وظیفه دولت است که سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی را انجام دهد یا زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کند، مشروط بر اینکه این امر منجر به خلق پول و رشد نقدینگی نشود.

وی در پایان ادامه داد: باتوجه به اینکه منابع لازم برای انجام این نوع سرمایه‌گذاری ها در کشور کم است پس اگر قرار باشد از طریق خلق پول و رشد نقدینگی این سرمایه گذاری‌ها انجام شود آثار تورمی به وجود می آید که این تشدید تورم هم مانع اصلی در تقویت تولید است زیرا نمی ‎توان از آن در اقتصاد بهره گیری مناسب کرد.

کد خبر 43684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =