ثبات نرخ ارز عامل موثر در افزایش صادرات

یک عضو ارشد اتاق بازرگانی بوشهر ضمن انتقاد از نوسانات نرخ ارز در بازار، پیشنهاد کرد دولت با تثبت نرخ ارز در طولانی مدت نه تنها می تواند از افزایش قیمت ها جلوگیری بلکه زمینه رونق صادرات را فراهم کند.

خورشید گزدرازی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با تشریح برخی از پتانسیل ها و ظرفیت‌های مختلف صادراتی استان بوشهر، افزود: هرچند تولیدات «پتروشیمی و میعانات گازی»این استان را جزء استان‌های برتر صادراتی قرار داده، اما هر ساله بخش زیادی «متانول»، «ال.پی.جی»، «کود اوره»، «کلینکر»، «میوه، تره‌بار، صیفی جات» و «آبزیان» از نقاط مختلف استان به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود.

این عضو ارشد اتاق بازرگانی بوشهر، کشورهای اوراسیا و حوزه خلیج فارس را از عمده خریداران کالاهای صادراتی استان ذکر و تصریح کرد کشورهای دیگری چون روسیه نیز بخشی از مایحتاج مورد نیاز خود را از محل تولیدات بوشهر تأمین می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با ارائه آماری از حجم صادرات استان متبوع خود در سال گذشته (۹۹)، اظهار داشت: در مجموع در دوره مورد بررسی ۲۴ میلیون تن انواع محصول تولیدی استان به ارزش ۶ میلیارد دلار به نقاط مختلف دنیا صادر شده است.

وی اضافه کرد: البته صادرات استان بوشهر در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ با افت زیادی مواجه شد. ارزش صادرات استان در سال ۹۸ افزون بر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

وی با تشریح دلایل کاهش حجم صادرات استان بوشهر در سال گذشته، بیان داشت: متأسفانه شیوع بیماری کرونا ضربه جدی به صادرات کشور از جمله بوشهر وارد کرد، هرچند برایند صادرات در دو ماه اخیر نشان می‌دهد که افق روشنی می توان برای صادرکنندگان بوشهری متصور بود.

گزدرازی با بیان آنکه نباید تمام مشکلات صادرات را بر گردن همه گیری ویروس کرونا انداخت، تصریح کرد: متأسفانه «تحریم»، «هزینه‌های بالای حمل و نقل دریایی و زمینی» و «محدودیت‌های بانکی»، «صدور بخشنامه‌های متعدد» و... انجام امور را برای صادرکنندگان سخت کرده که اگر این موانع برطرف شود، به طور قطع شاهد خیز چشمگیر صادرات در استان خواهیم بود.

این عضو ارشد اتاق بازرگانی بوشهر معتقد است: تثبیت نرخ ارز یکی از عوامل مهم در افزایش حجم صادرات کشور است که دولت باید برای تعدیل و تثبیت آن تلاش کند.

گزدرازی در پایان با اشاره به ظرفیت عظیم صادراتی استان بوشهر گفت: اگر زیرساخت‌های صادراتی نظیر اسکله‌ها تجهیز و پتانسیل موجود در بخش حمل و نقل بازسازی و تقویت شود، در آینده نزدیک شاهد صادرات بار دیگر کشورها از مبدأ بوشهر خواهیم بود.

کد خبر 43798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =